fouilleren in bepaalde gebieden

M. van Barschot mvbarschot at VOACZ.COM
Wed Feb 17 13:47:06 CET 1999

Raimond schreef:
> L.S.,
> Ik snap al die verontwaardiging niet over het idee dat de politie
> blindelings selecteert op bepaalde kenmerken. Ja, het komt voor [kwam
> voor, bijv. in Brussel.] Maar als de politie het goed doet, zal ze
> echt niet zo dom zijn om op simpele kenmerken te selecteren!

<knip>

> [...]
> Utrecht liep voor een frisse neus. Niet gefouilleerd, want het was
> een prima gesprekje na het 'goeienacht meneer, mag ik vragen wat u
> hier doet'. Wie dan meteen een grote scheur opengooit, verdient niet
> anders dan gefouilleerd te worden, alleen al door het gebrek aan
> sociale vaardigheden, tijdelijk of permanent! [Ergo - de elegante
> boef is natuurlijk sociaal vaardig!]
> Vergelijk het maar met de volgende situatie - en die is uit het leven
> gegrepen, een paar jaar geleden weliswaar: de illigale verblijver in
> Nederland gebruikt wel keurig zijn strippenkaart! Die vermijdt gewoon

Beste Raimond,

Wat jij met je voorbeelden aangeeft, is hoe irrelevant uiterlijke kenmerken
eigenlijk zijn bij het bepalen van een vermoeden van misdadigheid.

Je geeft precies aan hoe gemakkelijk uiterlijke kenmerken mensen, en zelf
politiemensen, kunnen misleiden.
Daarom is het in het algemeen dus juist niet verstandig om controle-systemen
in het leven te roepen die in de praktijk zwaar leunen op uiterlijke
kenmerken.

Mark van Barschot