Fouilleren, overloop en camera's

A.H.L. Westerouen van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Tue Feb 16 14:37:01 CET 1999

Schoonenberg:

>De discussie overziend en voor mijzelf enigszins afsluitend
>geef ik toe dat er goede redenen zijn om tegen "preventief"
fouilleren te
>zijn. Als het waar is wat Atilla zegt dat de politie nu ook al mag
fouilleren
>als zij een "redelijk vermoeden van verdenking" heeft, .......

Arda bedoelt hier kennelijk `redelijk vermoeden van schuld'. Dat is de
juridische beschrijving van het fenomeen `verdenking'. Alleen
*verdachten* moeten zich ogv het wetboek van Strafvordering  bepaalde
handelingen (fouilleren bijvoorbeeld, of inwendig onderzoek: de anus
wordt door een ambtenaar in de uitoefening van zijn bediening bevoeld
of er geen broodjes showarma in verstopt zitten enz) laten
welgevallen. Niet verdachten mogen niet op dergelijke wijze behandeld
worden door het bevoegde gezag. Wat betekent eigenlijk `redelijk
vemoeden van verdenking'?

>Niet de werkkring, maar misschien de woonsituatie. Ik woon
>in de Amsterdamse
>binnenstad. Dat verklaart, vrees ik, een boel. Zo ben ik een
>paar jaar
>geleden door messentrekkers bedreigd en beroofd van mijn
>broodje Shoarma dat
>ik midden in de nacht had gekocht om thuis lekker op te
>peuzelen.

 (en verder geklaag) (het broodje Showarma krijg je overigens van mij
vergoed)(sorrie, ik had honger, ik wist niet dat jij het was)

>Hein van Meeteren zei dat het tegenwoordig in de
>grachtengordel politiek
>correct is om politiek incorrecte dingen te zeggen. Afgezien
>van het feit
>dat ik het vreselijk vind dat sommigen een dictatuur van de
>geest willen
>opleggen (duidelijk verwoord in de afschuwelijke Orwelliaans
>aandoende
>uitdrukking "politiek correct"), denk ik dat de meningsvorming in de
>Amsterdamse binnenstad inderdaad vaak op de landelijke
>vooruitloopt.

Dat geeft de burger moed. Als ik het semi-reactionaire borreltafel
geleuter hier op de grachten goed beluister, dan voorspelt dat veel
goeds voor de landelijke politiek.

> Dat zou erg slecht zijn want de stad heeft de
>middengroepen nodig (ook al lijkt Hein van Meeteren daar anders over
te denken).
>Zonder de middengroepen wordt de stad opgegeven, een no-go-area,

Van mij mag de hele Amsterdamse binnenstad *een* grote middengroep
worden. Als ze me maar niet preventief gaan fouilleren en gewoon met
rust laten, dan vinnik alles okee. Zo goed? (hiermee sluit ik dit
boeiende debatje).

HvM