Fouilleren in uitgaansgebied en meer

Walther Schoonenberg walthers at XS4ALL.NL
Mon Feb 15 13:14:53 CET 1999

Marc-Jan Ahne schrijft:

>Wat Van de Camp hier wilde zeggen raakt volgens mij aan hetgeen Mark
>betoogd, het preventief fouilleren betekend dat er discriminatie op zal
>treden. Goedwillende politieagenten zullen misschien discrimineren omdat
zij
>uit ervaring weten dat het percentage messendragers onder allochtone
>jongeren hoger is dan onder autochtone. Op zichzelf is dit natuurlijk
>moeilijk te voorkomen maar wat Van de Camp doet is dit tot uitgangspunt van
>de uitvoering van zijn voorstel maken. Hij probeerde zaterdag aan te geven
> [...]

Als je enigszins op de hoogte bent van de situatie in de gebieden waar het
hier om gaat (bijvoorbeeld de Nieuwmarktbuurt in Amsterdam), weet je dat de
politie heel goed weet wie de figuren zijn die mogelijk met messen op zak
lopen. Dat is deels ervaring deels omdat ze die mensen al kennen in het
circuit. Zelfs ik weet al precies bij welke figuren ik beter een straatje om
kan lopen, laat staan de politie. Dat heeft niets te maken met huidskleur of
afkomst, wellicht met andere aspecten van uiterlijk maar vooral met gedrag
(een dealer bijvoorbeeld is gemakkelijk te herkennen, ze lopen allemaal op
sportschoenen, hebben een vieze spijkerbroek aan en hebben een algeheel
onverzorgd en ongezond uiterlijk, kijken schichtig om zich heen en hebben de
handen op verdachte wijze in de zakken). Nu kan de politie vaak niet
optreden omdat ze niet op heterdaad zijn betrapt en omdat er niet
gefouilleerd mag worden!

Ik heb geen problemen met preventief fouilleren. Mensen die geen mes op zak
dragen (en dat geldt ook voor allochtonen), hebben niets te vrezen als zij
door de politie preventief worden gefouilleerd. Dat ongemak valt in het niet
tegen het gevaar dat goedwillende burgers op straat lopen. Het is ook aan
afweging tussen belangen en dan vind ik mogelijke gevallen van discriminatie
minder zwaar wegen dan mogelijk optredende steekpartijen met dodelijke
afloop.

Walther Schoonenberg