AW: Fouilleren in uitgaansgebied en meer

Marc-Jan Ahne MJAhne at KLUWER.NL
Mon Feb 15 12:02:58 CET 1999

        Mark van Barschot schreef:

> [...]
> te komen. Misschien is het percentage messendragers onder allochtone
> jongeren wel hoger dan onder autochtone jongeren. In ieder geval zullen er
> politieagenten zijn die dat denken. Zij kunnen dan met statistieken in de
> rug voor zichzelf verdedigen dat ze meer allochtonen dan autochtonen
> aanhouden. Kwestie van kansberekening en efficiency. Legio zijn
> bijvoorbeeld de verhalen van jonge, rijke, zwarte Amerikanen met een dure
> sportauto, die veel vaker dan blanken worden aangehouden. Er is tenslote
> een grotere kans dat die auto gestolen is, of met drugsgeld is betaald.

Voor diegenen die afgelopen Het Lagerhuis niet heeft gezien, hier ging Wim
van de Camp is discussie met Marcel van Dam over het preventief fouilleren.
Van Dam betoogde dat een en ander zou leiden tot willekeur. Van de Camp
bracht hier tegen in dat dat uiteraard niet het geval was, de burgemeester
kan een bepaald gebied aanwijzen (in dat gebied moeten al eerder incidenten
zich hebben voorgedaan) waar de maatregel geldt. Hierop gaf Van Dam nogmaals
aan dat het dus willekeur betekend, op het moment dat hij (Van Dam) zich in
het betreffende gebied bevindt loopt hij het risico prefentief gefouilleerd
te worden. Wat Van de Camp hierop zei was zeer interessant in het licht van
de door Mark gemaakte opmerkingen over discriminatie, Van de Camp ontkende
dat Van dam dat risico zou lopen, wees op Van Dam en zei "Zoals u eruit
ziet....". Helaas kon Marcel van Dam op dit moment zijn mond niet houden en
onderbrak hij Van de Camp.

Wat Van de Camp hier wilde zeggen raakt volgens mij aan hetgeen Mark
betoogd, het preventief fouilleren betekend dat er discriminatie op zal
treden. Goedwillende politieagenten zullen misschien discrimineren omdat zij
uit ervaring weten dat het percentage messendragers onder allochtone
jongeren hoger is dan onder autochtone. Op zichzelf is dit natuurlijk
moeilijk te voorkomen maar wat Van de Camp doet is dit tot uitgangspunt van
de uitvoering van zijn voorstel maken. Hij probeerde zaterdag aan te geven
dat Marcel van Dam geen risico zou lopen gefouilleerd te worden vanwege zijn
uiterlijk voorkomen. Op het moment dat dat de strekking is van het CDA
voorstel kan ik me niet voorstellen dat onze fractie in de Tweede Kamer dit
voorstel steunt, zelfs al zou het alleen gaan om fouillering in de
avonduren.

Ik heb, net als Mark, moeilijkheden met de glijdende schaal die kan gaan
ontstaan op het moment dat we op deze voet verder gaan. Mocht er echter een
meerderheid bestaan voor dit voorstel dan hoop ik toch dat er tenminste één
kamerlid is die het eerder genoemde uitgangspunt van Van de Camp afwijst.

Marc-Jan Ahne