Fouilleren in uitgaansgebied

Ed Grootaarts Grootaar at GIRONET.NL
Fri Feb 12 16:49:47 CET 1999

Hoi,

Over de snelle reclamejongens kan je gerust zijn. Iets breder oriënteren op
de nieuwsmarkt had onmiddellijk ook een D66 gezicht opgeleverd. Ik heb het
tenminste wel gehoord en gezien.

Ed Grootaarts.
-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Van Barschot <m.vbarschot at worldonline.nl>
Aan: 'D66-list' <d66 at NIC.SURFNET.NL>
Datum: woensdag 10 februari 1999 21:21
Onderwerp: Fouilleren in uitgaansgebied

Op het radiojournaal van 19.00 uur

Kamerfracties van PvdA en VVd voelen er niets voor om de politie de
bevoegdheid te geven om preventief te fouilleren in het uitgaansgebied. Het
CDA had voorgesteld om bij "een redelijk vermoeden van wapenbezit" de
politie deze mogelijkheid te bieden. PvdA en VVD zijn bang dat dit voorstel
leidt tot willekeur in aanhoudingen. Zij vinden dat de politie over een
"concrete aanwijzing" voor illegaal wapenbezit moet beschikken, alvorens tot
fouilleren mag worden overgegaan.

Met deze stellingname verrast de VVD mij positief, zoveel gezond verstand
had ik van deze""law & order" partij niet verwacht. Wellicht hebben zij hun
standpunt mede bepaald aan de hand van de bijzonder negatieve ervaringen met
de Pasqua-wetten in Frankrijk. Daar kreeg de politie de bevoegdheid mensen
op straat aan te houden en te controleren op identiteitspapieren, als er een
redelijk vermoeden bestond dat de betreffende persoon illegaal in Frankrijk
verbleef. Bij de invoering van de wet verklaarde de toenmalige minister van
Binnenlandse Zaken Pasqua, dat huidskleur geen grond voor een redelijk
vermoeden mocht zijn. Het zal jullie niet verbazen dat de wet desalnietemin
leidde tot aanhoudingen van vooral allochtonen.
Ook bij het preventief fouilleren op wapenbezit, is het gevaar van
discriminatie levensgroot. Niet doen dus zou ik zeggen.

Overigens miste ik het standpunt van D66 in de berichtgeving.
- Heeft de fractie een standpunt over deze zaak? Zo ja, hoe luidt dat dan?
- Waarom verneem ik dit standpunt niet op het journaal?
- Klopt mijn indruk dat ondanks het beeld van D66 als partij van de snelle
reclame- en PR-jongens, onze voorlichting al geruime tijd ernstig tekort
schiet.

Wie zich geroepen voelt, mag het zeggen.

Groet

Mark van Barschot