medisch onderzoek bijlmer-getroffenen

M. van Barschot mvbarschot at VOACZ.COM
Fri Feb 5 11:38:03 CET 1999

Beste Bert,

Als ik goed ben geïnformeerd betreft het AMC-onderzoek een papieren
onderzoek. Op dit onderzoek is in het verleden al veel commentaar geweest.
Gezien de onthullingen van de laatste dagen, kan Els Borst m.i. niets anders
doen dan NU een nieuw medisch onderzoek te gelasten. Afwachten van het AMC
onderzoek is volstrekt onaanvaardbaar ten opzichte van mensen die jarenlang
door de politiek zijn uitgemaakt voor fantasten die in ondenkbare
complottheorieën geloofden.

Een van de Bijlmerinwoners hoorde ik laatst zeggen:" Wij zijn niet alleen
slachtoffer van een vliegramp. Wij zijn ook nog eens slachtoffer van een
stelletje leugenaars en bedriegers. En dat steekt." Zelfs als er twijfel
bestaat aan het waarheidsgehalte van de verklaring van de El Al medewerker
betreffende de lading op de avond van de ramp (al dan niet een vergissing),
is er voldoende reden voor een grootscheeps medisch (niet papieren)
onderzoek naar de gezondheidsproblemen onder de slachtoffers en
hulpverleners. In dit Bijlmerdossier is al veel te vaak gebleken dat
officiële verklaringen niet de volledige waarheid weergaven. De onderste
steen moet eindelijk eens bovenkomen, en een onmiddelijk te starten nieuw
gezondheidsonderzoek op basis van de nieuwste informatie, zou aan die
waarheidsvinding, en aan de gemoedsrust van Bijlmerinwoners, een broodnodige
bijdrage kunnen leveren.

Mark van Barschot