Vernieuwing (was: Hardleers hoofdbestuur)

Hein Westerouen van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Mon Feb 1 13:59:14 CET 1999

At 12:12 01-02-1999 , Walther Schoonenberg wrote:

>Er mogen best hier en daar woonboten liggen, maar de situatie die jij
>bepleit om de grachten in een van de belangrijkste historische stadskern vol
>te leggen met permanent afgezonken woonschepen en -arken inclusief vaste
>loopbruggen en liefst met waltuintjes heeft niets met levend en dynamisch te
>maken.

Deze voorstelling van zaken is lichtelijk overdreven. Het wonen op een
woonboot is een dynamische en moderne woonvorm. Meer en meer wordt wonen op
het water gelijkelijk gezien en behandeld als wonen op de vaste wal. De
waterbewoners zijn  moderne urbane waterbeheerders: ze houden de grachten
in de gaten en reinigen zo nodig het water. Verder voederen de
waterbewoners de  bonte stoet watervogels die de Amsterdamse
grachtenecologie voortbrengt. Ze plaatsen om niet groenvoorzieningen in de
vorm van planten en bloemen, een lust voor het oog en een verrijking van de
openbare ruimte.

> Dat is een statische invulling van de grachten zodat de dynamische
>invulling die wij willen, varende boten, plezierboten, watertaxi's
>en -bussen onmogelijk worden gemaakt.

Het is lastig uw redenatie te volgen. U wilt een beschermd stadsgezicht,
tegelijk pleit u voor een overbevaring van de grachten. Op warme lente -en
(na)zomerdagen zijn de grachten het schouwspel van nautische opstoppingen.
Honderden, soms duizenden rook-uitbrakende boten, bootjes, legervaartuigen,
rondvaartboten, Kaagkruisers, Brasemer-jachten, waterfietsen, al of niet
bevaren door bijna ontblote recreanten , maken de grachten tot een van de
grootste waterverkeersopstoppingen van het land. Deze situatie is mijns
inziens niet dynamisch, maar rampzalig, en heeft weinig te maken met
beschermd stadsgezicht. De woonboten vormen een oase van rust in
vergelijking met uw dynamische invulling.

> Er zijn meer claims op het water dan
>alleen jouw woonfunctie. En een van de belangrijkste claims vind ik wel de
>kijkfunctie: vrije zichtlijen onbelemmerd door houten wanden van woonarken
>zodat je de stedenbouwkundige structuur van de grachtengordel kunt ervaren.

Vraag me af wie die de `je' is in dit verhaal. Ik vermoed de walbewoner in
zijn grachtenpand, die zich ergert aan de woonbootbewoners. Of is het
jaloezie? In ieder geval krijg ik steeds meer de indruk dat uw actie zich
baseert op een belangenstrijd tussen wal bewoners en woonbootbewoners. En
uw standpunt komt van de wal, als het ware.Ware dit juist, dan ben ik blij
dat de woonbootbewoners zich goed hebben georganiseerd.

(------------------------)

> Ik vind statische woonboten die de
>wallekanten privatiseren niets met levendigheid te maken.

Met privatiseren heeft dit niets te maken. Privatiseren is het afstoten van
door de overheid van overheidstaken aan particuliere instellingen of door
ze onder te brengen in zelfstandige lichamen (bijvoorbeeld stichtingen),
vooral met het oog op deregulering van overheidsregelingen (Fockema
Andreae). Elke woonvorm, overigens, is het ontrekken van ruimte aan de
openbaarheid voor prive-gebruik. ooit waren de Amsterdamse grachten stille
weilanden en polders, totdat particuliere kooplieden die ruimte in bezit
namen en er hun koopmanshuizen neerzetten. ook dit was `privatisering' in
uw uitleg. Ander voorbeeld: een flatgebouw wordt neergezet en in
appartementen verkocht aan particulieren. waar de flat staat heeft ooit
openbare ruimte gelegen. Privatiseren dus, in uw uitleg. Conclusie: elke
private woonvorm is het in gebruik nemen voor particuliere bewoning van
voorheen openbare ruimte. Je kan woonbootbewoners hierop geen uitzondering
laten zijn. En je kan ze dit niet selectief verwijten.

> Amsterdam mag toch geen openluchtmuseum worden, waarin een attractie
>is dat er echt mensen wonen op die caravans op het water. Hong Kong in
>Europa. Wat een attractie!

Wat mij betreft mogen de rondvaartboten verdwijnen. Maar ik denk niet dat
ik dat erdoor krijg bij Arda.

(----------------------------------------)

>Anders is het gesteld met een dreigende permanente
>bebouwing op het water in de vorm van "woonboten". Daardoor wordt de
>stedenbouwkundige structuur wel ernstig aangetast omdat de harmonieuze
>verhoudingen tussen de hoogte van de huizen en de breedte van de wal en het
>water worden verstoord.

Kwestie van opvatting. In de ogen van veel mensen hebben de woonboten van
Amsterdam zich naadloos en harmonieus gevoegd in de stedenbouwkundige
structuur van de grachtengordel. Ze vormen een integraal geheel, een lust
voor het oog. Over smaak valt wel degelijk te twisten.

Vriendelijke groeten,

Mr. A.H.L. Westerouen van Meeteren
Prinsengracht ab 1111
1015 AZ Amsterdam