Allons enfants de la patrie

Inge Hagens inge at CISTRON.NL
Mon Feb 1 13:12:41 CET 1999

> Jullie zijn al net zo etnocentrisch als die tweedegeneratie-Tsjech Dittrich.

En dit klinkt ook helemal niet etnocentrisch natuurlijk.... :-(

> Weten jullie dan echt niet dat ons koninkrijk meertalig is? Nederlands
> (voorzover niet qua uitspraak verkracht door jonge hoogopgeleide vrouwen,
> Hagenezen en andere platpratende misdadigers), Fries (graag ook de studie

.... om over deze denigrerende en haatdragende opmerkingen maar te zwijgen...

> Oud-Fries standaard op alle universiteit), Papiamentu (goed voor 250.000

... en waar je universiteit zegt, in plaats van universiteiten...

> [...]
> rijkste eiland met de meeste mafia en illegalen, St. Maarten, naast Saba en
> Statia). En dan heb ik het nog niet eens over (il)legale immigranten die
> onze geachte Hermandad zo massaal werk verschaffen: Berbers, diverse Turkse
> dialecten plus Koerdisch, Sranang (voor de domkoppen onder ons: die
> hosselaars uit Suriname) alsmede de in Suriname en de Molukken gangbare
> talen.
> Dat Dittrich onze nationale situatie en onze politiek-culturele traditie
> niet kent, is mij al eerder opgevallen. Trouwe lezers weten waarop ik doel.

Niemand is alwetend, dus kun je dat ook niet van Dittrich verwachten. Daarnaast
klinkt het op deze manier op een zwaar denigrerende toon, die mijns inziens niet
nodig en zeker niet gepast is hier.

> Dus laat de NOS maar rustig een Engels liedje kiezen voor wat voor
> zingrondes ook! Als het maar niet Tsjechisch, Turks of Berbers is - anders
> geef ik je naam en adres door aan de neo-Mussertiaan te Utrecht, Henk
> Westbroek! Wij zijn internationaal, maar beperkt van taal.

Ik vraag me af of de NOS een liedje uitkiest (de NOS heeft niks te kiezen volgens)
mij, en waarom mag het niet in het Tjechisch, Turks of Berbers? Als we zo'n
multicultureel land zijn als we allemaal zeggen, kunnen we ook in veel talen
een liedje naar het Eurovisie Songfestival afvaardigen!

Inge Hagens
D66 Cuijk