Openbaar advies

Dirk van der Woude vdwoude at CISTRON.NL
Mon Feb 1 07:56:32 CET 1999

"A.H.L. Westerouen van Meeteren" wrote:

> Mussert was een laffe meeloper met de Nazi's. Westbroek loopt met
> niemand mee, maar schopt de marcherende politieke conformisten tegen
> de kuiten.

Mussert was dat wellicht in jouw en ons retrospectief, al is daar
in vergelijking met andere types ook wel wat over te zeggen.
Hij scjijnt o.a. zo suf te zijn geweest dat 'ie nooit Mein
Kampf las - en maar achter Adolf H. aanlopen...

Echter: in de jaren '20 was Mussert de grote held die
succesvol een volkspetionement (zeg: referendum) aanvoerde
tegen het regeringsvoornemen de Belgen een kanaal van
Antwerpen naar Moerdijk toe te staan. Tja, en die Belgen
hadden kort daarvoor in Versailles nog gepoogd zich grote stukken
Nederland bezuiden de rivieren toe te eigenen. Ofwel Mussert
was toen een held die niet voor niks begin jaren '30
behoorlijk scoorde bij de verkiezingen.

In het Nederland van de jaren '20 en '30 was M. geen meeloper,
maar iemand die de marcherende politieke conformisten tegen
de kuiten schopte. Hij laat opgeblazen beroepspolitici-ego's knallen. Hij
wijst op hypocriete verschijnselen...
(ofwel deze Westbroek vertoont wel erg veel kenmerken die
mij de nekharen doen rijzen => dat soort lieden hou je best buiten;
in Amsterdam in extreem-rechts ook de raad uit!)

Overigens: wellicht, in ieder geval naar mij toe, doe je er goed
aan je adhesie aan Westbroek's 'troetelturken'-gebral (hij
schijnt tijdens het interview tamelijk lazerus te zijn geweest,
vergelijk Peper's beruchte interview met Ischa Meijer destijds).
Zo als je het nu opschreef - wil je werkelijk alle allochtone
raadsleden, in mijn waarneming minstens zo hard werkend als
hun autochtone collega's, op die manier wegzetten?

Dirk