verlagen ww - bij econ. groei

f.l. jansen fl.jansen at HCCNET.NL
Tue Dec 28 21:16:37 CET 1999

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Greetje Verver <KenG.Verver at hetnet.nl>
Aan: d66 at nic.surfnet.nl <d66 at nic.surfnet.nl>
Datum: dinsdag 28 december 1999 10:40
Onderwerp: Re: verlagen ww - bij econ. groei

> [...]

de
>energie en geld die in het verleden besteedt zijn hebben echt effect gehad
>op het oplossen van werkloosheid? De categorie 3 en 4 zitten nog steeds in
>ons bestand ondanks de hoogconjuctuur. Is het terecht om hieraan dezelfde
>aandacht te schenken, wetend dat je ze eigenlijk niet aan werk kunt helpen?
>Helpt het om hun ww te verlagen? Of is het beter om het maar zo te laten en
>het geld te besteden aan bijzondere bijstand, extra gelden WVG?
>Dit is een beetje een gewetenskwestie, dus reactie hierop wordt

Die categorieën die nooit aan de bak komen omdat ze geen enkele kans hebben
behoren er niet te zijn.
Ik ben al zo'n drie jaar geen raadslid meer, maar  tegen dat verschijnsel
had ik zeker al 10 jaar geprotesteerd. Mijn stelling was dat
werkeloosheidspremies primair besteed zouden moeten worden aan het
terugleiden naar werk via scholing en begeleiding als dat menselijkerwijs
mogelijk is. Daar werd jaren lang duidelijk te weinig gedaan. Dat lijkt nu
behoorlijk verbeterd te zijn.
Het geld dat onze gemeente (Soest) investeerde in trajectbegeleiding naar
werk toe was goed besteed. De overgrote meerderheid kwam dankzij zeer
actieve ambtelijke inzet aan het eind van die trajecten succesvol aan het
werk. Waarom doen we dat dan niet met allemaal. Het antwoord op die vraag
was dat de kosten dan te hoog worden en de kans van slagen dan naar nul gaat
naderen. Die rest van de mensen wordt dan onbemiddelbaar genoemd.
Als dat dan zo is, dan kan dat blijkbaar worden vastgesteld, mensen worden
in zo'n categorie ingedeeld. Naar mijn smaak mag je mensen zo niet
behandelen. Sollicitatieplichtig, maar niet naar omkijken, het wordt toch
niets. Als dat echt zo is dan zijn die mensen dus niet geschikt voor welke
betaalde arbeid dan ook, en zijn zij dus arbeidsongeschikt, iets wat je
bent, of bent geworden zonder daarvoor te kiezen. Hevel die mensen dan ook
over naar die categorie. Dat lijkt mij zuiverder. Grensgevallen blijven er
altijd, en goedgekeurd worden na een herkeuring moet mogelijk blijven, zodat
onherroepelijk het verkeerde stempel dragen vermeden kan worden.

Groet.........Loet Jansen

(D66 at nic.surfnet.nl).
tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66