FW: Huurlingen

Greetje Verver KenG.Verver at HETNET.NL
Tue Dec 28 10:30:30 CET 1999

----- Original Message -----
From: B.Buma <stractic at euronet.nl>
To: 'D66 DISCUSSIELIJST' <d66 at NIC.SURFNET.NL>; Kaj Leers <fender at dds.nl>
Sent: Tuesday, December 21, 1999 3:02 PM
Subject: Re: FW: Huurlingen

> Dat is zelfs al een nadeel van het huidihge beroepsleger, ik hoor opeens
> (normaal gesproken verstandige) mensen dingen zeggen als : daar worden ze
> voor betaald !
> Niemand wordt voldoende betaald om doodgeschoten te worden.
>
> Met vriendleijke groet,
>
> Bo Buma

Natuurlijk is het doel van toetreden tot een leger niet om doodgeschoten te
worden. Maar een beetje realisme van jouw kant mag ook wel. Iedereen die
doelbewust (dus niet meer gedwongen) toetreedt tot het leger weet dat er een
risico is dat je ook op zult moeten treden in oorlogssituaties. Dat is m.i.
een van de redenen waarom je een leger zou moeten hebben. Zonder eventuele
oorlogssituaties heb je geen leger nodig. En dat zou het meest ideale zijn,
ware het niet dat de wereld niet alleen uit goede mensen bestaat.

Daarom was en ben ik nog steeds voor een vrijwillig leger. Ik heb er altijd
grote moeite mee gehad dat jongens vanaf 18 jaar verplicht waren om tot een
leger toe te treden en verplicht waren om in oorlogssituaties op te treden.
Bij vrijwillig toetreden heb ik daar minder problemen mee, alhoewel ik van
ganser harte hoop dat dit niet nodig zal zijn. zelfs niet als vredesleger,
maar deze wens zal vrijwel zeker niet in vervulling gaan.

Als trouwens als gevolg van de consequenties van het toetreden tot een
vrijwillig leger (het verplicht moeten optreden bij oorlogssituaties)
niemand meer tot het leger wenst toe te treden zullen we gedwongen worden om
mensen in te huren vanuit andere legers (de VN) of een Europees leger moeten
instellen, of toch uiteindelijk over gaan tot het inhuren van derden.

Greetje Verver

Vlak
En