Bidden voor D66

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at NODE12AF7.A2000.NL
Thu Dec 23 08:29:32 CET 1999

 Joop Swarte <jlswarte at MULTIWEB.NL> schreef:
>"Bidden doe je maar op het toilet" lees ik in een bericht van Marc Alexander
>Fluks. De geringschatting die daar uit spreekt, tekent de gebruiker van dat
>soort teksten meer dan de gelovigen.

 Hoezo geringschatting ? Het gaat er toch om dat mensen in alle afzondering
 hun geloof kunnen belijden ? Waarom moet dat perse in 't openbaar in een
 omgeving die daar niet voor bedoeld zij maar die mensen op een bepaalde
 leeftijd wel VERPLICHT zijn te bezoeken (daar ging het toch om, dat is toch
 het onderwerp) ? Waarom moeten mensen, die daar niet van gediend zijn, zo
 nodig van al die vroomheid 'meegenieten' ? Hetzelfde geldt voor 'godsdienst-
 onderricht' op openbare scholen. Wat voor zin heeft dat ? Wat maakt het voor
 een ongelovige uit of ene meneer Jesus aan het kruis werd genageld of werd
 opgehangen zolang het geen uitgemaakte zaak is of het hier eigenlijk wel een
 historische figuur betreft ?

 Ik begrijp niet waarom een referentie naar een toilet in deze blijk zou
 geven van geringschatting. Er mag toch ook niet in het openbaar gerookt
 worden en dus doen rokers dat dus ook op het toilet ? (Okee, geen kaars-
 stolpjes op de bril achterlaten, gewoon even de bril omhoog doen...)

 Maar ik hehaal mijn vraag: waarom moet al dat gedoe perse op school ? Waarom
 gaan zoveel Marokkaanse meisjes gekleed als nonnen naar school ? Als een
 Nederlandse jongedame zoiets zou doen, dan zou in de kortste keren de GGD
 worden gewaarschuwd...

>Mensen die in God geloven, zijn bepaald niet dommer of minder tolerant dan
>mensen die beweren zeker te weten dat God niet bestaat. Tenslotte is dat ook
>een geloof en de aanhangers gedragen zich soms tamelijk dogmatisch en
>fundamentalistisch.

 Bekend misverstand. Niet-geloven is natuurlijk geen geloof. Ik ben niet-
 roker (ook niet op het toilet), ben ik daarom roker ? Zoiets is toch
 waartaal ? Waarom moeten (sommige) gelovigen hun gewoonte zo nodig
 projecteren op ongelovigen ? Ik ben ongelovige, kan ik daar de conclusie
 uit trekken dat iemand, die daar anders over denkt, ook een ongelovige is ?

>Scheiding tussen kerk en staat is
>voor de gelovige ook een heel gewone zaak hoor en bovendien is de overheid
>een door God gegeven gezag dat je hebt te gehoorzamen, ook als de wet- en
>regelgeving door niet-gelovigen wordt gemaakt.

 Dat vind ik nogal eng. Iedereen is verantwoordelijk voor wat hij (zij)
 zelf doet. Ik zie niet in waarom men zich naar een Overheid zou moeten
 schikken als men vindt dat die iets vreselijks doet. Wees dan maar lekker
 ongehoorzaam.

 Marc Fluks