geloven

cathja maas maas0311 at WXS.NL
Wed Dec 22 21:41:14 CET 1999

B.Buma wrote:

> Voor wie zich echt kwaad wil maken over bidden en dat niet wil doen over de
> rug van schoolkinderen:
> Weten jullie dat er bijvoorbeeld in veel gemeenteraden nog gebeden wordt
> voor de gemeenteradsvergadering ? In het openbaar !
> En voor (en na) het eten is het ook nog steeds gebruikelijk (zeker aan
> grotere tafels) om een moment stil te zijn.
> Mijn advies: zie het als ontspanningsoefening, dan kun je gewoon meedoen.

Dit vind ik nu twee mooie voorbeelden:
Bidden voor een gemeenteraadsvergadering betekent anderen dwingen om
deel te nemen aan een ritueel waar zij geen deel aan willen nemen.
Ikzelf zou waarschijnlijk pas na een dergelijke bede de raadszaal
betreden.
Het moment van stilte voor en na het eten in gemengd gezelschap betekent
"ruimte geven". Wie bidden wil bidt, wie zijn franse woordjes wil
repeteren repeteert zijn franse woordjes, wie gluren wilt naar de
anderen gluurt. Prima geregeld dus!
Cathja