flexibilisering hoogte bijstand/ww

de Knikker, Remko Remko.deKnikker at NL.ORIGIN-IT.COM
Wed Dec 22 17:56:12 CET 1999

Ik vond het een goed idee, om iedereen die betrokken is verantwoordelijkheid
te laten dragen. Het is inderdaad eenzijdig om alleen bij de ene categorie
beleid neer te leggen. Dubbele verantwoordelijkheid, helemaal voor. Hoe zou
dat vorm kunnen krijgen?

-----Original Message-----
From: Joris van den Wittenboer
[mailto:J.van.den.Wittenboer.st at ppsw.rug.nl]
Sent: woensdag 22 december 1999 16:47
To: d66 at nic.surfnet.nl
Subject: Re: flexibilisering hoogte bijstand/ww

Bo schreef:

> Maken wij hier niet de dezelfde fout als bij de "onwillige werkloze" in
het
> geval er te weinig banen zijn ?
> Als er gewoon echte schaarste is kunnen we niet de schuld leggen bij
degenen
> die geen personeel kunnen krijgen.

Mmmm.
Ik zei geloof ik dat ik ook de schuld bij de bedrijven wilde leggen. Niet
alleen
bij de "onwillige" werklozen. De nadruk ligt meestal op die mensen die wel
werkloos zijn terwijl er genoeg "banen" zijn. Bedrijven die nooit aandacht
hebben besteed aan het leuker maken/ beter waarderen van hun werk en
werknemers krijgen het nu moeilijk. Het verplichten van werklozen om dit
werk te doen, zal geen prikkel leggen bij die bedrijven om maatregelen te
nemen. Er kan in Nederland nog heel wat gebeuren bij het matchen van
werknemer en werkgever. Soms zoeken ze ook gewoon verkeerd. Er wordt
nog veel geld verspild aan allerlei matchpogingen terwijl volgens mij gewoon
aanpassingen aan werkomstandigheden etc beter werken. Gisteren op ned 3
ook een programma over een poging mensen bij de haven te laten gaan
werken (ofzo). Ik vond de presentatie van de werkgever niet erg best en niet
erg motiverend.

Hoe zit het met de marktwerking in de zin van bedrijven redden het niet als
ze niet ook de juiste werknemers aan kunnen trekken? Dat vroeg ik me af.

(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SUBSCRIBE D66
alleen: SIGNOFF D66
Het on-line archief is te vinden op: