bidden voor D66

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Wed Dec 22 17:15:20 CET 1999

Lijsleden,

Bo Buma schreef:
>Het probleem van de discussie over godsdienst en scholen is
>dat voor degene die gelooft het wel degelijk logisch is dat dit geloof
>ook de basis vormt voor school.
>Voor wie gelooft kan er geen scheiding zijn tussen geloof en de wereld.

Exact. Daar zijn dan ook speciale scholen voor.
Daar betalen we (helaas) met z'n allen belasting voor, dus laat de mensen die
dat werkelijk niet kunnen scheiden daar dan ook naar toe gaan. Als het
speciaal onderwijs niet meer door de overheid wordt gesponsord, dan wil ik
misschien wel overgaan tot het *facilieren van godsdienstbeoefening* door het
openbaar onderwijs. Tot die tijd houden we het op *informeren over
godsdiensten*.

>De visie waarbij geloof niet thuis hoort op school, of op het werk, of in de
politiek wordt
>aleen maar gedragen door diegenen die niet geloven.

Ammehoela! De scheiding van kerk en staat is in de Nederlanden vanaf de 17e
eeuw gepredikt door de calvinistische kerk(en). Niet door de overheid. Het is
namelijk een machtskwestie. Toen had de kerk veel macht en daar probeerde de
overheid greep op te krijgen. In de 19e eeuw is dat omgedraaid. Niks
principiele visie, dus. En niks visie van alleen niet-gelovigen.
Trouwens, ook nu nog bestaan er religieuze gemeenschappen in Nederland die
niets met politiek/overheid te maken willen hebben en bemoeienis vanuit die
hoek ook niet accepteren. Scheiding van kerk en staat, dus.

>Kom daar maar eens uit.

Persoonlijk zie ik religieuze groeperingen gewoon als gesprekspartner van de
overheid. Niet meer, niet minder. Scheiding van kerk en staat zie ik dus op
hetzelfde niveau als bijvoorbeeld scheiding van vakbond en staat.

>Wat rest is overwogen, respectvolle tollerantie

Indien dat wederzijds is, ja. Eerst zien, dan geloven.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht wordt door de opsteller beschouwd als persoonlijke
correspondentie en dient als zodanig behandeld te worden.
<HTML><HEAD>
<META content="text/html; charset=windows-1253" http-equiv=Content-Type>
<META content="MSHTML 5.00.2314.1000" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT size=2>Het probleem van de discussie over godsdienst en scholen
is</FONT></DIV>
<DIV><FONT size=2>dat voor degene die gelooft het wel degelijk logisch is dat
dit geloof</FONT></DIV>
<DIV><FONT size=2>ook de basis vormt voor school.</FONT></DIV>
<DIV><FONT size=2>Voor wie gelooft kan er geen scheiding zijn tussen geloof en
de wereld.</FONT></DIV>
<DIV><FONT size=2>De visie waarbij geloof niet thuis hoort op school, of op het
werk, of in de politiek wordt </FONT></DIV>
<DIV><FONT size=2>aleen maar gedragen door diegenen die niet
geloven.</FONT></DIV>
<DIV><FONT size=2>Kom daar maar eens uit.</FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT size=2>Wat rest is overwogen, respectvolle tollerantie</FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT size=2>vriendelijke groet,</FONT></DIV>
<DIV><FONT size=2>Bo Buma</FONT></DIV>
<DIV> </DIV></BODY></HTML>