Over Lousewies en NRC

Andor Admiraal admiraal at ADN-INTERNET.COM
Wed Dec 22 15:46:07 CET 1999

Beste mensen,

Net als iedereen hebben ook de medewerkers van Lousewies met verbazing
het interview in het NRC van gisteren gelezen. Verbazing, omdat de toon
van het artikel op geen enkele wijze strookt met hoe wij weten dat
Lousewies er tegenaan kijkt. De enige bij wie de verbazing nog moet
komen, is bij Lousewies zelf. Zij is nu net op Cuba waar zij Democraten
en andere dissedenten gaat ontmoeten. Vooralsnog is het niet gelukt haar
daar te bereiken. Dit is ook de reden dat zij zelf niet ogenblikkelijk
in de pers en op deze lijst heeft gereageerd.

Wij hebben zelf ook nog niet met Lousewies kunnen spreken (Cuba blijkt
een lastig land als je snel iemand wilt bereiken). Toch schrijf ik hier
een reactie, omdat ik het vervelend zou vinden als mensen op basis van
een kort gesprekje van Lousewies met een NRC-correspondent gelijk een
verkeerd beeld van haar krijgen. Lousewies zelf pas 5 januari weer in
staat is een email te sturen. Dus, for what it's worth, mijn
relativerende opmerkingen mbt het NRC-artikel.

- Voor de enkeling die het uit het NRC-stuk meende te lezen: Lousewies
peinst er niet over haar zetel op te geven. Wel heeft zij herhaald wat
zij voor de verkiezingen ook al meermalen heeft gezegd, namelijk dat zij
"nog niet zeker weet of zij zich opnieuw zal kandideren over vijf jaar".
- Op de vraag "wat zou je dan gaan doen" volgt bij Lousewies doorgaans
een relativerend antwoord, om duidelijk te maken dat er voor haar meer
bestaat dan politiek. In het artikel dat vandaag in HP/De Tijd over haar
verschijnt, zegt ze bijvoorbeeld dat ze "wie weet wel een
olifantenreservaat in Nigeria gaat leiden, ofzo". Andere varianten heb
ik ook al eens van haar gehoord. Dat plaatst de "zangcarriere" misschien
in het juiste verband, waar het m.n. in het teletekst bericht uit was
gehaald.
- Lousewies werkt kei- en keihard in Brussel en timmert stevig aan de
weg. Dat doet zij met nog altijd net zoveel enthousiasme als toen ze
begon. Zij zich echter niet als de meeste parlementariërs laat leiden
door "wat iedereen doen", maar zoekt zij actief haar eigen weg om zo
effectief mogelijk te zijn. Zij heeft inderdaad wel vaker gesteld dat
alleen maar rapporten schrijven niet effectief genoeg is. Het is ook
waar dat veel parlementariërs een rapport met hun naam erop als het
hoogst haalbare zien, vandaar dat deze uitspraak zoveel verbazing wekt.
Maar nogmaals, dit is allemaal natuurlijk niet meer dan mijn
persoonlijke interpretatie.
- Verder is het volkomen juist dat het EP nogal bureaucratisch, traag en
onnodig inefficient in elkaar steekt. Dit is een grote frustratie voor
iedereen, met name voor degenen die er een hoog werktempo op na houden.
Lousewies zich hier regelmatig over uit, aangezien zij niet iemand is
die het er snel bij laat zitten. Gezien haar open werkwijze is het dan
ook niet zo moeilijk voor wie dan ook om een collectie "negatieve"
uitspraken te verzamelen en met een suggestieve kop in de krant te
zetten.

Dit alles niet "ter verdediging" o.i.d., maar slechts ter informatie
opdat het NRC-stukje beter op zijn waarde geschat kan worden.

Ik raad iedereen aan het portret van Lousewies vandaag in HP/de Tijd te
lezen. Hierin wordt een eveneens gekleurd, maar toch veel herkenbaarder
beeld neergezet dan in het NRC-betoog. Sterker: volgens mij geeft dit
stuk aan de werkelijkheid 180-graden anders ligt dat het NRC-stuk
suggereert. De HP/De Tijd-journalist heeft vier volle dagen met
Lousewies meegelopen. Alleen om die reden al zou ik meer waarde aan het
HP-stuk hechten dan aan een stuk van een NRC-correspondent die even een
half uurtje met Lousewies heeft gesproken en aantoonbaar een eigen draai
aan zijn stuk heeft gegeven. Het feit dat Lousewies in het NRC-stuk
slechts gedeeltelijk wordt geciteerd, in zinnen die voor de rest door de
correspondent zijn geformuleerd, is voor mij persoonlijk in ieder geval
een verklaring van de verrassend toon van het stuk. Ik ben niet bij dit
interview aanwezig geweest, maar in het half jaar dat ik voor Lousewies
werk heb ik haar nog geen moment op deze toon horen spreken. For what
it's worth.

Vriendelijke groeten,
Andor Admiraal.