Duurzaamheid (redelijk lang)

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Mon Dec 20 05:32:50 CET 1999

Henk Bosch schreef:
>Op zich ben ik het met hem eens dat je
>er niet 1 doelstelling moet uithalen.

Ik ben ingegaan op een specifiek onderdeel omdat ik weet dat op dat
onderdeel de zaak niet zo ligt als hier werd (en wordt) weergegeven ("Dat
brengt dan de doelstelling (klimaatverandering
tegengaan)... ").
In het vuur van hun zweverige holistische benadering willen sommigen de
werkelijkheid maar al te graag uit het oog verliezen. Als de rest van die
benadering net zo ongefundeerd is als het broeikas-gedeelte, wordt het juist
hoog tijd ieder onderdeel afzonderlijk eens goed onder de loep te nemen.
Blijkt er dan net zo veel geloof te zijn en net zo weinig feitelijkheid ?

>van gas uit Slogteren
Pardon ?

>Heffingen zijn een manier om de vervuiler te laten
>betalen voor de vervuiling.
Het grote bezwaar van heffingen is dat ze "sociaal scheef" werken (, als ze
al werken). Je drukt er alleen een bijstandsmoeder mee in een groen
keurslijf terwijl kapitaalkrachtiger vervuilers buiten schot blijven.
Als, ALS, een prijsmechanisme al werkt om mensen groen te laten handelen,
dan wil dat alleen met een belastingsstructuur die exponentieel groeit met
het toenemen van het vrij besteedbare inkomen.

MVG
Max Kok