Huurlingen

Glenn Mellonius Glenn.Mellonius at INTER.NL.NET
Sat Dec 18 20:08:25 CET 1999

Glenn Mellonius schreef:

> Ik vraag me af hoe er op de lijst hierover wordt gedacht:
>
> In overweging nemende:
>
> 1) Het leger is duur en niet altijd even effectief.
> 2) Bij bloedige schermutselingen buiten Nederland wordt er (via de V.N)
>    geroepen om interventie, maar niemand wil Nederlandse jongens en
>    meisjes opofferen.
> 3) Het is een tendens om geen eigen personeel erop na te houden
>    maar om uitzendorganisaties erbij te betrekken.
>
> Constaterende:
>
> 1) Er zijn professionele uitzendorganisaties die het lukt om
> [...]

Reacties op reacties:
**  = anderen
%%% = Glenn

%%%Eerst dit: Het was niet mijn bedoeling om voor te stellen het _gehele_
leger af te schaffen en in de plaats daarvan maar huurlingen te gebruiken.
Het leek mij alleen een interessante gedachte om het leger in te krimpen
en bepaalde taken door anderen te laten verrichten.

**Het nationale leger heeft zoals J.L.Swarte zegt internationaal prestige
en is een vorm van vlagvertoon.**
%%%Aan de andere kant kan een huurlingenleger als het bestaat uit
voornamelijk mensen van een bepaalde nationaliteit, en als het een
beroepscode heeft, ook zo'n prestige uitstralen naar het 'moederland'.

**B.Buma stelt dat het probleem met huurlegers is dat ze slecht getraind
waren (hij spreekt over de tijd van Prins Maurits).**
%%%Dit is tegenwoordig zeer zeker niet het geval. Als zo'n huurleger vaak
wordt ingehuurd, zullen zij zelfs beter getraind zijn dan welk regulier
leger dan ook.

**Kaj Leers heeft het over de slechte reputatie van huurlegers.**
%%%Dit is meestal wel het geval geweest, maar tijden veranderen. Ook op
dit gebied wordt men professioneel.

**Theo Veltman zegt dat huurlingen kennelijk (ook) andere motieven hebben,
want als je een carrière in de krijgskunst wil kan je die krijgen bij een
regulier leger.**
%%%Misschien zit hier wel iets in. Huurlingen willen natuurlijk een goed
betaalde boterham en verder geen gezeur. Wat betreft dat reguliere leger:
ik heb sterk de indruk gekregen dat velen bij het leger zijn gaan werken
om een goede baan te hebben met vastigheid, maar zich rot geschrokken zijn
toen er sprake van kwam dat ze misschien echt moesten gaan doen waar ze
voor waren aangenomen: in gevaarlijke situaties functioneren.
Ook vervelende situaties hebben mensen afgeschrokken. Wat dacht je van het
bericht dat marechaussees massaal ontslag nemen omdat ze teveel worden
uitgezonden en dus te lang bij moeder de vrouw weg zijn?

**Kaj Leers vraagt wie de verantwoordelijkheid neemt als er iets fout
gaat**
**C.Houbraken stelt (terecht) dat de uiteindelijke verantwoordelijkheid
natuurlijk blijft liggen bij de natie die de huurlingen inschakelt.**

**J.L.Swarte vraagt wat huurlingen met francs-tireurs zullen doen in een
oorlog**
%%%En wat dacht je dat reguliere legers daarmee doen in een oorlog? Ik
hoef hier toch niet over uit te weiden?

** Theo Veltman zegt dat in tegenstelling tot huurlingen, vrijwilligers
wat meer gevoel hebben voor het land of 'the cause'.**
%%%Dit is natuurlijk waar. Denk maar aan de Spaanse burgeroorlog.

**J.L.Swarte zegt dat het voor de democratie absoluut noodzakelijk is dat
er een ideële en hiërarchische verhouding bestaat tussen de politieke
leiding en de militaire organisatie.**
%%%Ja natuurlijk, maar daarom mag je toch wel enige taken uitbesteden?

**B.Buma stelt dat de V.N. in feite huurlingenlegers gebruikt voor
vredeslegers, bestaande uit nationale legers.**
**B.Buma zou liever in het kader van de discussie uitbesteden of zelf
doen, het geweldsmonopolie bij de soevereine staat laten liggen. Iets
anders is of je binnen EU verband over de grenzen heen zou kunnen/mogen
werven**
%%%Interessante gedachte.

%%%Tot slot wil ik verklaren dat eigenlijk helemaal geen liefhebber ben
van welke vorm dan ook van een leger.
Ik zie liever een legerloze wereld. Ik ben echter realist genoeg om in te
zien dat dit een noodzakelijk kwaad is.
Als een volk wordt onderdrukt of onder de voet wordt gelopen door een
ander volk, simpel en alleen door het feit dat ze zich niet goed konden
verdedigen, dan verdienen ze niet beter.
Denk aan de spreuk "Si vis pacem para bellum" oftewel vrij vertaald "Als
je vrede wil, moet je je voorbereiden op oorlog".

--
Glenn Mellonius