bijdrage najaarsnota

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Sat Dec 18 00:46:29 CET 1999

>1. Als de voortekenen niet bedriegen, sluiten we het jaar 1999 af met een
>financieringsoverschot.
Hoeveel van dat overschot is eigenlijk te wijten aan "bijzondere baten" ?
De laatste jaren zijn er nogal wat staatsdeelnemingen verkocht en is er ook
op andere wijze eenmalig geld verdiend (bv. veilen frequenties).
Kortom, hoe solide is het overschot ?

>Zo ging het in de jaren 70 en 80, en
>daarom betalen we jaarlijks 30 miljard gulden aan rente.
Ook nu wordt er mijns inziens onverantwoord geld over de balk gesmeten, maar
dan aan "leuke dingen voor rechtse mensen" als generieke lastenverlichting
en een open einde hypotheekrente aftrek.
Ik ben er meer voor de huidige overschotten te investeren in de toekomst
door de druk van de staatsschuld verder te verlichten. Wat mij betreft zou
Zalm dat, net als Ruding,  nu prachtig kunnen doen door te staatsschuld te
herfinancieren tegen een lagere rente waarbij de huidige
begrotingsoverschotten gebruikt worden om de afkooppremies uit te
financieren.

MVG
Max Kok