PvdA's laatste vlugschrift 175; Burger, bestuur, regeren en het nieuwe tijdperk

Greetje Verver KenG.Verver at HETNET.NL
Thu Dec 16 10:52:27 CET 1999

De burger betrek je het meest bij het bestuur als je ze op tijd informeert
over zaken die hen direct betreffen. Vanuit mijn ervaringen in de
gemeentepolitiek zie ik dat bij inspraakavonden altijd dezelfde
actiegroeperingen (vaak ook nog met onderlinge verbanden), door de
gemeenteraad ingestelde adviesorganen en een enkele burger aanwezig is.
Grote groepen mensen zie je als er beleid ontwikkeld wordt waar ze het niet
mee eens zijn, of om beslissingen door te drukken. Het zogenaamde
inter-actief beleid waarbij de ingezetenen de ruimte geeft om zelf met
voorstellen te komen kan als een boemerang werken. Onze ervaring is dat ze
er dan vanuit gaan dat zij de beslissingsbevoegdheid hebben en de
gemeenteraad alleen maar ja kan zeggen. Doe je dat niet, of wil je
wijzigingen dat gieren de frustraties door de kelen, ieder gaat weer terug
naar zijn eigen hoekje en procederen tegen de eigen gezamenlijke voorstellen
is niet onmogelijk. Krijg je de mensen wel geinteresseerd als je ze de
informatie aanbied via de digitale weg? Misschien een aantal wel, voor de
gote massa zal het (op dit moment) nog niet zo veel uitmaken. Ik vind het
wel de moeite waard op te proberen. Daarnaast denk ik ook nog dat het feit
dat verreweg de meeste mensen in ons land het goed hebben in de hand werkt
dat mensen geen interesse meer hebben in de politiek. Wie op dit moment iets
besluit is niet zo belangrijk, de partijen zijn ondertussen zo dicht bij
elkaar gekomen dat het er echt op aan komt of de mensen "aanspreken". Je
zult zien, als het ooit weer slecht zal gaan in Nederland (wat ik niet hoop)
komen de mensen weer in grote getale stemmen (en naar de kerk).

Wat dan wel? Accepteer dit feit en zorg dat je zo gemakkelijk mogelijk te
bereiken bent. Neem de klachten of opmerkingen serieus (hetgeen niet wil
zeggen geef ze altijd gelijk) en handel dit dan ook op de juiste wijze af.
Dat voor de gemeentepolitiek De provinciale politici spreken niet aan (sorry
voor deze hardwerkende mensen), de landelijke politici moeten een goed
plaatje en praatje neerzetten, hetgeen betekent vriendelijk overkomen en
duidelijke standpunten innemen.

Greetje Verver