Bidden voor D66

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Wed Dec 15 10:18:28 CET 1999

Cathja Maas schreef:

>Volgens mij wel en zelfs in het sociaal liberalisme. Je kunt bidden op
>school natuurlijk nooit verbieden. Als ik de behoefte zou hebben aan een
>paar Onze Vaders dan ziet niemand dat. Binnen de islam geldt ook een
>voorgeschreven gebedshouding en voorgeschreven gebedstijden.

Uiteraard mag men het bidden niet verbieden, maar - ik weet dat het wat
tricky is - het is niet de bedoeling dat een openbare school uitingen van
godsdienst *stimuleert*. Als de school in dit geval faciliërend optreedt, dan
mag een christelijke godsdienst ook vragen (lees: eisen) om een moment stilte
voor de les of in de pauze voor het eten, zodat haar leden kunnen bidden. En
daar ben ik dus erg op tegen!

(Christelijk Bidden vind ik net zoiets als roken.
Ik zal het zeker niet verbieden: jou genot, jou risico. Maar wees niet zo
onbeschoft om er anderen mee lastig te vallen en hou het voor jezelf.)

<knip>

>Het standpunt van de fractie in deze vind ik gewoon heel consequent. Net
>zoals het voorstel van Bert Bakker om mensen het recht te geven te
>weigeren op zondag (of zaterdag of vrijdag) te werken o.b.v.
>gewetensbezwaren.

Dit gaat overigens wel uit van wederkerigheid: men heeft ook het recht om
juist WEL op zondag te willen en kunnen werken. Dus geen verplichte
winkelsluiting op zondag, bijvoorbeeld.

>Wij willen als D66 een seculiere samenleving, waarbij
>allerlei wetgeving niet gebaseerd is op kerkelijke regels. Maar binnen
>die samenleving moeten ook gelovigen kunnen funktioneren en zich kunnen
>houden aan de regels van hun geloof.

Precies. Daarom bestaat er in Nederland zoiets (belachelijks) als door de
overheid gesubsidieerd bijzonder onderwijs. Wil je je kinders hun godsdienst
laten uiten? Stuur ze naar de juiste school of richt er een op!

(Mocht ik mensen beledigd hebben, dan vind ik dat jammer. Maar ja, je had het
kunnen weten toen je je aanmeldde voor deze lijst: in een geciviliseerd
gesprek heb je het niet over godsdienstige en politieke zaken...)

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht wordt door de opsteller beschouwd als persoonlijke
correspondentie en dient als zodanig behandeld te worden.