Bidden voor D66

cathja maas maas0311 at WXS.NL
Wed Dec 15 10:00:12 CET 1999

henk vreekamp wrote:

> Beste vlaamse gaaien,
>
> Laatst gaf de TK-fractie als reactie dat islamitisch bidden op een openbare
> school in Amsterdam moet kunnen.
>
> 1. Past dit in het pragmatisme?

Volgens mij wel en zelfs in het sociaal liberalisme. Je kunt bidden op
school natuurlijk nooit verbieden. Als ik de behoefte zou hebben aan een
paar Onze Vaders dan ziet niemand dat. Binnen de islam geldt ook een
voorgeschreven gebedshouding en voorgeschreven gebedstijden. Wat de
dames in kwestie willen is een ruimte waar zij in hun eigen pauze wat
privacy hebben om te bidden zonder anderen daarmee te storen. Zij
snappen ook wel dat ze niet op de voorgeschreven tijden uit de les weg
kunnen lopen en passen zich in die zin dan ook aan.
Het standpunt van de fractie in deze vind ik gewoon heel consequent. Net
zoals het voorstel van Bert Bakker om mensen het recht te geven te
weigeren op zondag (of zaterdag of vrijdag) te werken o.b.v.
gewetensbezwaren. Wij willen als D66 een seculiere samenleving, waarbij
allerlei wetgeving niet gebaseerd is op kerkelijke regels. Maar binnen
die samenleving moeten ook gelovigen kunnen funktioneren en zich kunnen
houden aan de regels van hun geloof.

> 2. Waar ligt de grens? Krijgen New-Agers nu ook een kans, een als
> Pinkstergemeente vermomde groep drugsdealers of -gebruikers (voorbeeld
> Bouterse)? Wat is eigenlijk in dit verband de definitie van 'godsdienst'?

Dit is weer zo'n redenering naar het absurde toe en heeft met het
onderwerp niets te maken. Leg gewoon de grens bij de wetgeving die
geldt. En waar godsdienstige regels daarmee strijden probeer je tot
nadere afspraken te komen. Denk b.v. aan het feit dat er al sinds jaar
en dag regels gelden t.a.v. het kosher slachten van dieren.

> 3. Zijn we het er mee eens? Past het in integratiebeleid? Of is het een
> kwestie van onwetendheid? Of slappe knieen?

Zie mijn reactie op punt 1. Overigens stond er gisteren een goed
interview met zowel het schoolhoofd als de leerlingen in het NRC.

Met vriendelijke groet
Cathja Maas