afname deelnemers

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Mon Dec 6 20:35:49 CET 1999

J.L. Swarte <jlswarte at multiweb.nl> said:
>[...]. Blijkbaar is de mening van de kiezers niet belangrijk voor
>D66 of we willen niet horen hoe een zeer groot deel van de Nederlanders over
>onze partij denkt en spreekt.

Ik vind het al lastig genoeg om erachter te komen wat ik zelf denk, laat
staan dat ik ga pretenderen te weten wat de rest van dit land denkt. Dat
zou ik graag willen horen, maar blijkbaar redeneert de rest van de lijst
analoog en gaat het dus (zeer verstandig) over onze eigen meningen.

Volgens mij is trouwens een politieke partij een club van mensen met een
bepaalde (a priori) overtuiging, en is de mate van overeenstemming met de
rest van het land te meten aan de (a posteriori) stemmen. Dus zo rampzalig
is het ook weer niet als leden hun eigen mening ventileren...

Tenzij je natuurlijk met marktonderzoek begint en je daarna een partij
opricht. Amerikaanse toestanden, plegen we dat hier te noemen.

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>