afname deelnemers

J.L. Swarte jlswarte at MULTIWEB.NL
Mon Dec 6 11:08:34 CET 1999

Voordat we meteen alweer met een verklaring komen voor de afname van het
aantal deelnemers op deze lijst, zouden we ons ook de vraag kunnen stellen
of het wellicht met de inhoud van de onderwerpen die hier besproken worden
te maken kan hebben. Misschien draagt de heeradressering van de provider er
wel toe bij maar het heeft volgens mij toch ook te maken met de besproken
onderwerpen. Je zit als deelnemer toch niet op het randje van je stoel als
je de berichten leest? Bij mijzelf constateer ik ook een verminderde
belangstelling, voor mijn partij in het algemeen en voor hetgeen op deze
lijst besproken wordt in het bijzonder. Over politiek belangrijke zaken
wordt zelden gediscussieerd, de opstelling van de kamerfractie wordt op
voorhand toegejuicht, zelden wordt een woord gesproken over hoe de kiezers
er over denken. Blijkbaar is de mening van de kiezers niet belangrijk voor
D66 of we willen niet horen hoe een zeer groot deel van de Nederlanders over
onze partij denkt en spreekt. Het is een soort arrogantie waar ik weinig van
begrijp en die zet zich op deze lijst voort. Een bezinning op de toekomst en
over de vraag hoe het mogelijk is dat het Nederlandse volk zich kennelijk
van D66 afwendt, lijkt mij meer dan noodzakelijk, in plaats daarvan doen we
alsof we nog echt meeregeren. Wellicht zou zo'n discussie meehelpen weer
iets van D66 te maken.
Joop Swarte