DOEMBO PLATFORM 1999-3

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Wed Dec 1 14:44:01 CET 1999

E.R. Stolp schreef onder andere:
>Ook binnen het Doembo platform kunnen de 'feiten' wel wat
>genuanceerd worden.

>Ook op wereldschaal wordt een hoger CO2 gehalte
>  (ten dele ) tegen gegaan door versnelde planten groei.
Denk ook aan de produktie van plankton en andere biomassa (zoals
koraalriffen) in water, waarmee het grootste deel van het aardoppervlak
bedekt is.

>Het effect van een aantal astronomische ritmes, zoals
>de precessie van de aardas, op het klimaat is misschien wel veel
>groter.
Het misschien kan eraf. Zie James Croll (vorige eeuw), later
geperfectioneerd door Milutin Milankovitch.

>Ook is gebleken dat na grote verstoringen zoals vulkaan
>uitbarstingen, komeet inslagen etc het klimaat zich redelijk
>snel hersteld.
Dat onderzoek ken ik niet. Kun je daar wat bronnen voor geven ?

MVG,
Max Kok