Het broeikas-effect bestaat niet.

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at NODE12AF7.A2000.NL
Wed Dec 1 14:18:13 CET 1999

 Paul Doucet <doucet at bio.vu.nl> schreef,
>Het broeikaseffect in engere zin (in broeikassen) bestaat daaruit dat een
>glazen ruit de straling van buiten naar binnen (het invallend zonlicht)
>vrijwel ongehinderd doorlaat maar de straling van binnen naar buiten (de
>warmtestraling van de opgewarmde kas) niet; althans veel minder. Te
>verklaren uit de langere golflengte.

 Lijkt me niet. Hoe langer de golflengte, des te makkelijker iets overal
 doorheen gaat (ondergaande Zon is rood, de lucht is blauw). De warmte-
 straling (IR), die op de grond ontstaat door opwarming, wordt makkelijker
 door gas-moleculen geabsorbeerd dan de invallende straling met een korte
 golflengte. Moleculaire lijnen (banden) zitten nu eenmaal vooral in het
 IR. Zo zit de natuur nu eenmaal in elkaar.           (NB: IR=infra-rood).

 De kas is alleen maar nodig om te verhinderen dat er warme lucht opstijgt
 (buiten de kas ontstaat 'thermiek' - of zo men wil: convectie) en ver-
 dwijnt -waarna er koude lucht wordt aangevoerd. Denk maar aan opstijgende
 hete-luchtballons en zo. Warme lucht is nu eenmaal lichter dan koude.
 Als de kas erg licht zou zijn, dan zou ze -bij wijze van spreken- 'omhoog
 gaan.'

 Oftewel: de 'isolerende laag' van een kas is de kas ZELF (en niet de lucht
 in de kas).

>Naar analogie daarvan spreekt men ook bij de aarde en andere planeten (op
>Venus is het heel sterk) van een broeikaseffect.

 Dat is een mooi voorbeeld van het atmosferisch effect, niet van het broei-
 kaseffect. In tekstboeken over planeetatmosferen en meteorologie (soms ook
 in de de betere over aardwetenschappen), is er altijd wel iets over het
 atmosferisch effect te vinden maar nimmer iets over een broeikas effect.
 En da's geen toeval.

>Marc Fluks moet zich schamen. Zijn apekool-verhaal doet mij denken aan een
>uitspraak van Jacob Cats:
>'Die maar 1 boekje heeft gelezen, die pleegt een neuswijs mens te wezen.'

 Kom, kom, ik ben ondermeer afgestudeerd in de astrophysica en de meteoro-
 logie en weet -voor de verandering- nu eens een keer wel waar ik het over
 heb. Dit soort 'apekool-verhalen' zijn al bijna een eeuw oud; dat broei-
 gedoe valt echter samen met de uitbreiding van de TV-zendtijd in de vroege
 avonduren.

 Marc Fluks