Sleutelcongres

Michiel Scheffer mrscheffer at WXS.NL
Fri Aug 20 22:28:40 CEST 1999

Beste Initiatiefnemers, en beste Lijsters,

Ik heb het twee maanden gelede gezejgd, ik heb het op Radio 1 gezegd en
ik heb het voorde NRC Handelsblad gezegd: Het sleutelcongres is een
waardevol initiatief en de PC zal haar steentje bijdragen in de
voorbereiding en in de follow-up. Het is mooi om te zien dat de partij
aan de basis nog leven heeft. Zoals het gemeenteraadslid uit Tiel dat
naar aanleiding van mijn interview zich bij mij aanmeldde met een aantal
leden uit zijn afdeling.

De partij dat zijn wij zelf en de partij is een politieke partij. Dat
wil zeggen: het bestaat voor het voeren van een debat. Als het goed is
zijn daar de reguliere congressen voor, als het goed is dan zijn de
politieke podia daarvoor, als het goed is dan kunnen leden in
werkgroepen en projectgroepen dat debat voeden. Als het allemaal zo goed
was dan zou er geen sleutelcongres zijn. Als een partij verwordt tot
applausmachine en congressen laveren tussen new-age rituelen en
huishoudelijke reglementen is het sleutelcongres een uitstekend
initiatief. Het gaat om het debat want het debat maakt de democratie.
Laten we weer trots zijn democraten te zijn: in Leiden op 19 September.

Encore un effort,

Michiel Scheffer
Voorzitter PC