Sleutelcongres

Sleutelcongres Leiden at D66.NL
Fri Aug 20 02:12:40 CEST 1999

Beste Ariean maar ook andere belangstellenden voor het Sleutelcongres op de
lijst,

Natuurlijk kom je :-) ! Het wordt heel gezellig, vol en vooral niet vrijblijvend
en we gaan het over wezenlijke dingen hebben! De angst dat alleen mensen van de
mailinglist komen kan ik direct wegnemen. Op de een of andere manier is het
Sleutelcongres een eigen leven gaan leiden en reageren er ondertussen ook
allerlei mensen die ik nog nooit op de lijst heb gezien. De aankondiging (met
helaas de oude datum van 29 augustus en niet die van 19 september) is gestuurd
naar ons bekende adressen (van de landelijke site, uit het DIC boekje) en ook
gestuurd aan de ruim 500 adressen van Route66. Het totaal aantal aanmeldingen
per mail is op dit moment ongeveer 100. 'Ongeveer' omdat meerdere mensen
aangeven anderen mee te zullen nemen; omdat blijkt dat mensen zeggen te zullen
komen, maar zich nog niet aangemeld hebben; de aankondiging in het lokale blad
doen of per post reageren (ik weet niet precies hoeveel mensen dat al gedaan
hebben, in elk geval 1 want die had ik vanmiddag aan de telefoon. Een dame die
in de jaren '70 in het HB heeft gezeten).
In de Democraat die begin september uitkomt zal er ook een aankondiging staan en
als de respons even hoog is als die via de mail dan komt ruim 12% van alle
leden. Dat is wat veel. Daarmee wordt komen dan ook steeds minder vrijblijvend,
er moet ook wat gebeuren. Alleen maar mooie ideeen spuien of kritiek leveren op
anderen levert onzes inziens niets op. Doel is ook om aan het eind van het
Sleutelcongres in groepjes concrete afspraken te maken over wie wat in het
komende (bijvoorbeeld) half jaar gaat doen. Als we het vuur binnen en rond D66
weer aan willen steken, dan zullen veel mensen fakkeldragers moeten worden. En
dat betekent veel tijd en veel energie willen investeren.

Het Sleutelcongres heeft geen (en ik benadruk dat nog maar eens: GEEN) status
binnen de partij. Statutair is dit een willekeurige bijeenkomst van mensen, die
uiteraard niet geheel toevallig voor het overgrote deel ook lid (ook niet-leden
zijn welkom) zullen zijn van D66. De pers die het Sleutelcongres op dit moment
creeert is in zoverre prettig dat de waarde van de uitkomst allicht omhoog gaat.
Echter, ons uitgangspunt was en is de bezorgdheid over en om D66. Hoe steken we
het vuur weer aan, hoe maken we van D66 weer een aansprekende partij, hoe
voorkomen we dat andere partijen met onze ideeen aan de haal gaan, hoe zorgen we
ervoor dat elk lid en elke kiezer D66 beschouwt als een waardevolle en zinvolle
aanvulling op het politieke spectrum, waardig om deel te nemen aan een regering,
zinvol om op te stemmen, etc. etc. etc. Dat zijn veel vragen (overigens lang
niet alle) en die zullen we niet allemaal in een middag kunnen beantwoorden.
Zolang er echter mensen bereid zijn om tijd te steken in de partij -en dat zijn
er gelukkig nog heel veel-, mensen die ook niet bang zijn om toe te geven dat de
huidige ontwikkelingen ons niet zo lekker zitten, hebben wij het volste
vertrouwen in D66. We maken de partij tenslotte zelf.

Jouw vraag hoe de landelijke partij er tegenover staat heb ik geinterpreteerd
als: hoe staat het HB er tegenover, want de vraag begrijp ik niet goed. De
landelijke partij, dat zijn wijzelf. Het HB heeft niet expliciet goed- of
afkeurend gereageerd. Wel hebben we geld toegezegd gekregen om een zaal te
kunnen huren en is er overleg met HB leden. Ook mogen we, zoals gezegd, een
aankondiging plaatsen in de Democraat en is er op de landelijke site een link
gemaakt naar onze site (http://Welcome.to/Sleutelcongres). Mijn interpretatie is
dat het HB er niet afwijzend tegenover staat, maar dat is 'op persoonlijke
titel'. In het Radio 1 journaal van afgelopen woensdagochtend heeft Thom de
Graaf gezegd aanwezig te zullen zijn. Om het NRC van diezelfde woensdag te
citeren: . In een reactie voor het Radio 1-Journaal zei hij [TdG] vanmorgen
discussie binnen zijn partij toe te juichen en deze "met grote nieuwsgierigheid"
te volgen. Trek je eigen conclusie zou ik zeggen.

Het Sleutelcongres heeft geen enkele functie namens het HB (de landelijke
partij?) gekregen. Dat willen we ook helemaal niet. Wat ons voor ogen staat is
een bijeenkomst waar open gediscussieerd kan worden. Niet om het discusieren,
maar om de ideeenmachine van D66 weer lekker te laten lopen, om een richting aan
te kunnen geven waarin D66 zou moeten gaan, om elkaar de steun te kunnen geven
om er vol goede moed en geloof in D66 weer tegenaan te kunnen gaan. Een
bijeenkomst waar ruimte is om met elkaar van gedachten te wisselen, ruimte die
op het najaarscongres nauwelijks aanwezig zal zijn.
De HB commissie identiteit (o.l.v. Alexander Pechtold Pechtold at xs4all.nl ,
wethouder te [Tsja, ik kan ook het niet helpen] Leiden), die een week na het
Sleutelcongres een presentatie zal geven -in ik meen Amsterdam- is namens het HB
belast met het nadenken over de identiteit van D66. Wij zijn, als initiatoren,
nergens mee belast. Wel behept met de wens dat het D66 weer voor de wind gaat!!!

Ik hoop dat dit jouw en anderen overtuigd heeft om te komen. Aanmelden kan nog
steeds via Leiden at D66.nl.

Tot zover,
Met vriendelijke groet,
namens Cathja Maas, Mimy Sluiter, Chido Houbraken, John Stuurman en Bas van
Gils,
Arjan Stoffels