Euthanasie en zorgvuldig lezen

Jorn Jongma post at JORN.DEMON.NL
Tue Aug 17 12:11:49 CEST 1999

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: cathja maas <maas0311 at wxs.nl>
Aan: Jorn Jongma <post at jorn.demon.nl>
CC: d66 at nic.surfnet.nl <d66 at nic.surfnet.nl>
Datum: maandag 16 augustus 1999 17:42
Onderwerp: Re: Euthanasie en zorgvuldig lezen

>Zou het zo kunnen
>zijn dat de zorgvuldigheidseisen ook dienen om de arts te beschermen? Ik
>wil dat iedereen het recht heeft om te kunnen zeggen:"ik wil niet meer
>en ik kan niet meer". Maar ook de arts moet kunnen zeggen dat er
>volgens  hem nog wel mogelijkheden voor pijn- en leedverlichting. En dat
>het voor hem of haar dus nog te vroeg is.

Dat een arts ook een mens is met zijn eigen geweten en zijn eigen normen en
waarden wil ik natuurlijk niet ontkennen. Bovendien heeft hij natuurlijk een
professioneel inzicht in de mogelijkheden van behandeling. Daardoor heeft
een arts natuurlijk een geheel eigen verantwoordelijkheid bij de keus om tot
euthanasie over te gaan. Maar iemand moet in dit beslissingsproces toch de
knoop doorhakken en dat kan volgens mij alleen de patient zijn, anders krijg
je bijzonder lastige patstellingen.
Dat wil niet zeggen dat ik tegen alle zorvuldigheidseisen ben, voor zover
het gaat om het komen tot een goede en wel overdachte keus vind ik ze prima.
Ik vind alleen niet dat alle mogelijkheden voor behandeling per se gebruikt
moeten zijn, de patient kan in samenspraak met de arts heel goed inschatten
wat de waarde van een nieuwe behandelmethode nog zou kunnen zijn.

>Ik kan mij vergissen want ik ben geen jurist, maar volgens mij is in
>Nederland zelfdoding al lang niet meer strafbaar. Hulp bij zelfdoding in
>beginsel wel, maar ik denk dat dat meer te maken heeft met vrees voor
>excessen ( mijnheer de rechter, oma wilde echt dood!)dan met een restant
>van de christelijke moraal.

Ik zal volgende keer vantevoren de wet erbij pakken, je hebt namelijk
helemaal gelijk. Hulp bij en aanzetten tot zelfdoding zijn strafbaar.

>Dus volgens mij is het probleem niet alleen het vinden van een goed
>systeem om wilsonbekwamen te beschermen, en dat is uiteraard heel erg
>nodig, maar ook om mogelijkheden te vinden om de wil van mensen uit te
>voeren als zij die niet meer kunnen uiten.

Voor zover ik begrepen heb wordt op dit moment een eerder uitgesproken wens
inderdaad niet als voldoende gezien op het moment dat iemand wilsonbekwaam
wordt, bijvoorbeeld door dementie. Dit probleem wordt in het nieuwe
wetsvoorstel expliciet behandeld, oude wensen worden daardoor voldoende om
als basis voor euthanasie te dienen. Natuurlijk moet de arts op dat moment
nog wel durven om op basis van die eerder uitgesproken wens te handelen, dat
is voor een deel een kwestie van vertrouwen en verder kunnen alleen
familieleden en vrienden hierin helpen.
Dit probleem lijkt dus, gelukkig, al voor een belangrijk deel opgelost.

Jorn Jongma