ambtenaar vesus politiek: wie is de echte zwarte piet?

Robert Jan Jonker rjjonker at KNOWARE.NL
Wed Aug 11 00:06:37 CEST 1999

At 15:08 5-8-99 +0200, Lodder Ing P.H. wrote:
>Dan toch nog een laatste poging om Ramond Barends, Kaj Leers, Greetje Verver
>en anderen die het stilzwijgend met voorgenoemden eens waren een reactie te
>ontlokken.
>
>Mijn stelling luidt:
>
>Door de opstelling van de politiek, d66 niet uitgezonderd, is de ambtenaar
>zijn vertrouwen en loyaliteit in het gezag boven hem kwijtgeraakt.
>
>Pieter Lodder

Met enige vertraging, vanwege de vakantie:
Is dit nu wel zo, of heeft het veel meer te maken met een algehele
vermindering van gezagsgevoeligheid, zowel bij gewone burgers als bij
ambtenaren. Natuurlijk zijn er politici, ambtenaren en anderen die niet
goed functioneren, het zijn allemaal mensen. Ik denk niet dat de gemiddelde
politicus zoveel slechter is dan 20 of 40 jaar geleden; wel is de
samenleving een stuk complexer en dus moeilijker te besturen geworen, en
zijn burgers en ambtenaren een stuk mondiger en (eigen)wijzer. Respect is
veel minder vanzelfsprekend dan vroeger, en moet elke opnieuw gewonnen worden.
Misschien hebben we wel allemaal een zondebok nodig; en zijn politici op
dit moment de maatschappelijk meest aanvaardbare zondebokken. Er zit wel
een gevaar in de negatieve sfeer ten opzichte van politiek en politici die
bijvoorbeeld uit ingezonden brieven maar ook wel op deze lijst als dominant
naar voren komt: het wordt steeds moeilijker om goede mensen van buiten
voor een functie of rol in bestuur of politiek te interesseren. En daar zit
een werkelijke bedreiging voor democratie.

Robert Jan Jonker