ambtenaar versus politiek: wie is de echte zwarte piet?

Verver brummen at D66.NL
Fri Aug 6 13:17:10 CEST 1999

Arjan Stoffels wrote:

> [...]
> mijn smaak te absoluut is. Echter, in je reactie ik zie alleen maar
> argumenten die de stelling van Pieter steunen (maar misschien lees ik 'm
> door een gekleurde bril [ook handig voor zonsverduisteringen]). Ik vat
> voor de vuist weg samen:
> De politiek mandateert, de politiek opereert zwak, de politiek roept
> ambtenaren niet ter verantwoording, de politiek heeft geen heldere
> besluitvorming, de politici roepen in een (ogenschijnlijk)
> achterkamertje elkaar ter verantwoording (spelen jullie de interessante

Openbare commissie- en raads vergaderingen kan je niet echt
achterkamertjes noemen. Natuurlijk komt het in extreme gevallen breeduit
in de krant te staan en natuurlijk geven wij regelmatig onze standpunten
aan de journalisten. Maar het begin van een conflict staat met grote
stukken uitgebreid in de krant en de afloop van het verhaal krijgt een
kort berichtje. Ervaring leert dat de meeste mensen gaan
"koppensnellen"en dat korte berichtje missen.

Ik kan me zo voorstellen dat een
> [...]
> echter, pikante uitspraken van een fractie over een collegelid doen het
> meestal goed).
>
> Dat ambtenaren hierop aan de haal gaan met de besluitvorming (de
> 'macht') mag dan geen verrassing zijn. Tenslotte zitten wij er nog als
> de politiek verantwoordelijke al lang weer weg is. Je krijgt de ruimte
> om je tokootje naar eigen inzicht in te richten, dus dan doe je dat ook
> en liefst zo efficient mogelijk. En soms ga je dan de mist in en piept
> de politiek verantwoordelijke dat de ambtenaren zo machtig zijn. Tja,

Het is voor mij dan ook geen verrassing, ik probeerde alleen mijn uit
mijn eigen ervaring het te verklaren.

Groeten
Greetje Verver