Zuid-Holland als grootinvesteerder

Chido Houbraken C.I.L.Houbraken at DNB.NL
Thu Aug 5 18:51:55 CEST 1999

>Je moet natuurlijk wel weten waar je kijken moet. De leningen staan niet in de
>begroting omdat het geen uitgaven zijn. Echter het volle bedrag van zowel de
>verstrekte leningen als het door de provincie zelf aangetrokken geld kun je op
>de balans (dat is dat andere onbegrepen stuk) terugvinden. In de begroting zou
je
>onder een kopje "financiele baten en lasten" de betaalde en ontvangen rente
terug
>kunnen vinden.
>Een bank medewerker hoort dit te weten.

Vergeef me voor mijn slechte formuleringen. Mijn 'bron' heeft *alle* financiele
stukken bekeken, inclusief de financiele passages in het jaarverslag.
Het vreemde is dat de jaarrekening het gewraakte bedrag als gevolg van actieve
beleggingen (o.i.d.) opneemt, terwijl het jaarverslag het heeft over
rente-opbrengst van iets veel onschuldigers (aldus mijn bron). Daar komt nog bij
dat de financiele experts van de fracties, zo blijkt nu,  wel op de hoogte waren
van de praktijken en deze vreemde verantwoording. Inclusief dhr. De Jong.

Voor zover ik heb kunnen nagaan, heeft de Provincie als een kredietinstelling of
financiele instelling geopereerd en valt daarmee onder het toezicht op het
kredietwezen, uitgevoerd door De Nederlandsche Bank. Echter, de Wet Toezicht
Kredietwezen (WTK) sluit de Provincie van toezicht uit (WTK, art.82, lid 2,
onderdeel c). Daarin wordt gesteld dat het verbod op bedrijfsmatig aantrekken
van al dan niet op termijn opvorderbare gelden van het publiek of daarbij te
bemiddelen niet van toepassing is op o.a. regionele overheden.
Dus wie of wat oefent nu een onafhankelijke controle uit?

Oh, ja. Ik ben inderdaad 'bankmedewerker', maar geen geldbeheerder, geldmaker of
toezichthouder. En - godlof - ook geen monetair econoom. Ik heb niet eens
eindexamen Economie gedaan...

Groet,

Chido Houbraken

`Externe E-Mail wordt door DNB niet gebruikt voor het aangaan van
verplichtingen`

`Any e-mail messages from The Nederlandsche Bank are given in good faith
but shall not be binding
nor shall they be construed as constituting any obligation on the part of
the Bank.`