De ambtenaar

Arjan Stoffels chimera at STAD.DSL.NL
Tue Aug 3 20:22:44 CEST 1999

Ernst Debets schreef:
>Kennelijk snapt Kaj het niet:
>Als je de arbeidsvoorwaarden van ambtenaren gelijkstelt met die van het
>bedrijfsleven is het makkelijker om ze kwijt te raken. Je kunt denken aan
een 4
>jaarscontract met een periodieke beoordeling o.i.d.
>Nu is het nog steeds te veel: eens een ambtenaar, altijd een ambtenaar. Van
dit
>idee moeten we af!

Beste Ernst,

Ik weet niet precies waar je de laatste jaren bent geweest, maar in veel
ambtelijke organisaties zijn jaarlijkse functionerings- en
beoordelingsgesprekken en het op grond daarvan al dan niet voortzetten van
de aanstelling al lang gemeengoed. Een cyclisch vierjaarlijks contract lijkt
me een monstrum, er bestaat ook nog zoiets als rechtszekerheid. Daarnaast is
bekend dat het een aantal keer verstrekken van een tijdelijk contract recht
geeft op een vaste aanstelling, tenzij er zeer zwaarwegende redenen zijn om
dit niet te doen ( ik meen mij te herinneren dat de garderobe dames bij een
Amsterdams theater deze uitspraak enkele jaren terug aan de rechter ontlokt
hebben).
Overigens krijg je als ambtenaar geen contract maar een aanstelling. Je zet
dus geen handtekening, maar krijgt een zogeheten aanstellingsbrief.

Met excuus, replyknop en vergeten adres te wijzigen.

Met vriendelijke groet,
Arjan Stoffels