AW: AW: Hypotheekrenteaftrek

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Tue Aug 3 15:38:27 CEST 1999

Marc-Jan Ahne wrote:

> Het gaat hier om een overeenkomst die wordt aangegaan voor een lange tot
> zeer lange periode, je mag dan van een zorgvuldige overheid verwachten dat
> zij zorgvuldig de belangen van mensen die die verplichting zijn aangegaan
> meeweegt in haar afweging.

Precies, en juist daarom zijn uitspraken van politici over de zekere
onaantastbaarheid van de HRA (voor de lange-termijn) laakbaar.
Hiermee schaden ze de belangen van mensen die de onterechte indruk
krijgen dat de HRA een verworven recht is. De toekomst zal uitwijzen
of en zo ja in welke mate de HRA zal worden beperkt. Zoals ook Emiel
Stolp aangeeft zijn er ook andere manieren om de onrechtvaardigheid
aan te pakken. Ik zie wel wat in zijn voorstel. Waar het in de
toekomst op uitkomt weet jij niet, weet ik niet, weet Bolkestein
niet, en weet Bert Bakker niet. Het is in het belang van de burgers
dat daarover dan ook geen premature uitspraken worden gedaan en dat
voor discussie ruimte wordt gegeven.

> Hieruit begrijp ik dat jij deze kortingen wel terecht
> vond en niet van mening was dat studenten bij aanvang van hun studie het
> recht hebben op een bepaalde financiële zekerheid? ;-((

I.t.t. de hypotheekakte is studiefinanciering onderdeel van een
contract tussen overheid en student. Ik vind niet dat je dergelijke
drastische kortingen tijdens de looptijd van dat contract mag
doorvoeren. Dat dit wel gebeurde terwijl er nu wordt gehamerd op
veel minder logische 'verworven rechten' bij de HRA is op zijn
zachtst gezegd vreemd.

Groeten,
Mark.

--