De ambtenaar

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Sun Aug 1 16:43:40 CEST 1999

Ruud van Veggel zegt:

" Overigens ben ik niet tegen het wijzigen van de rechtspositie van ambtenaren,
mogen we dan ook even de betalingsachterstand (op zich geen excuus maar wel een
feit) inhalen??"

Dat is nu precies wat ik bedoel met: ambtenaren gelijkstellen met het
bedrijfsleven, dit geldt volgens mij zowel in betaling als in beoordeling!

Kaj Leers:

"Het gaat mijns inziens t.a.v. de Stille Macht niet om het qua inkomen
gelijktrekken van de inkomens met die van het bedrijfsleven. De ambtenaren
uit het hoger- en middenkader (die de werkelijke Stille Macht vormen)
verdienen juist vaak zo'n salaris. Het gaat hier om Macht. Deze ambtenaren
hebben de macht om ministers te laten vallen en feiten te verdoezelen, soms
of vaak zonder dat hun ministers/staatssecretarissen ergens van wisten. Of
je zulke ambtenaren nu 2 of 3x zoveel salaris geeft, is dan niet the issue.
Dit is geen zaak van monetaire zelfregulering, dit is een gevecht tussen
wie de touwtjes in handen eigenlijk in handen heeft. "

In dit geval ben ik het qua financien met je eens, echter deze stille macht
heeft qua rechtspositie meer mogelijkheden dan vergelijkbare figuren in het
bedrijfsleven.

Ernst Debets/Zaanstad