democratisch servie

Joris van den Wittenboer J.van.d.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Thu Apr 29 12:19:16 CEST 1999

Hein schreef:

> Dat wij als D66 in Nederland deze waarden nastreven is heel goed. Maar om
> met bommen deze waarden te exporteren is onacceptabel. Iedere soevereine
> staat heeft het recht zijn eigen moeizame weg naar democratie te zoeken.
> Wij kunnen hulp bieden in de vorm van advies, opleiding, financiele steun,
> humanitaire steun, vermaningen of zelfs economische en diplomatieke
> drukmiddelen. Maar met bommen een soeverein land de democratie injagen
> lijkt me een ietwat merkwaardige exercitie.

Lijkt mij ook. Al is er in Servie een iets ander situatie aan de
gang. Wij zijn in oorlog doordat deze "democratie" er voor heeft
gekozen om grote bevolkingsgroepen geen gelijke rechten te geven en
ook nog eens (als deze groep voor hun rechten willen opkomen) deze
groep het gebied wil uitdrijven of anderszins weg wil hebben.  De
vraag is ook nog of M. wel zo democratisch gekozen is. Hiervan ben ik
iets minder op de hoogte maar ik hoorde wat mensen daar twijfels bij
uitspreken (Weet iemand hier meer over). Oppositie wordt niet geduld,
pers gemanipuleerd of gesloten indien tegen M.

Groeten,
Joris van den Wittenboer.

If man define situations as real, they are real in
their consequences (Thomas-theorema).