Bommen en vluchtelingen (was: bommen en persvrijheid)

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Thu Apr 29 11:06:22 CEST 1999

At 11:39 29-04-1999 Thursday , C.I.L.Houbraken at DNB.NL wrote:

>Eh, er staat dat een oorlog niet mensVRIENDELIJK is, terwijl jij het over
>MENSELIJK hebt. Zo discussieren is ook een vorm van verdraaien van
>terminologie.

Humanitair, mensvriendelijk, menselijk, de suggestie die gwekt wordt is dat
deze oorlog menselijk leed zou verzachten en humanitaire (menselijk?)
waarden zou herstellen. Het tegendeel is gebeurd. dat is wat me het meest
dwars zit. En dan gewoon doorgaan, als een blind paard, omdat je nu eenmaal
gestart bent. Zo is het in Vietnam ook uit de hand gelopen. Het is
menselijk om fouten te maken, maar zelfs een ezel stoot zich geen
tweemaal......

>Overigens ben ik van mening dat een oorlog wel menselijk is,
>menselijk in de betekenins van: de aard van het beestje.

Welke beestjes de macht hebben bepalen of er oorlog komt of niet. Ik ben
nooit gebeld door Solana om te vragen of ik ermee instem. Zelfs onze
fractie staat machteloos. Zelfs onze regering is machteloos. Het besluit is
in Washington, London, NBerlijn  en Brussel genomen. Daar zitten de
beestjes die kennelijk bepalen wat onze aard is...

>Eufemisme heet dat, in de jaren negentig.

Meer dan eufemisme. Eufemisme is verzachten van begrippen en woorreen ("k"
voor kanker).  NewSpeak is mensen zodanig hersenspoelen, zodat ze zich vrij
voelen in slavernij, of oorlog zien als vrede. In Orwell's boeken zie je er
ook mooie voorbeelden van. `("we have to destroy this city to liberate it",
riep een Vietnampiloot ooit).

>in een nieuwgroep maande. En

>Volgens mij is dit een uit zijn verband gerukte en enigszins verdraaide

>vorm van wat er werkelijk gezegd is.

Nix uit  verband gerukt. De oproep is: sluit de rijen, schaar je achter de
navo, hou op met `intrigeren'  en onenigheid zaaien. De kennelijke
bedoeling is `dissidenten'  verdacht te maken en als onruststokers de mond
te snoeren. Ik laat mijn mond niet snoeren, door Schonnenberg niet, door
niemand niet. Mijn geweten gaat boven een partij-loyaliteit of een
nationale loylaiteit. Mijn geweten is autonoom en ik volg mijn hart. Het
spijt me.

>Sorry, maar vergeleken met de Vietnam-oorlog of de gemiddelde koloniale
>oorlog is dit een stuk humaner.

Wacht ten erste maar eens af of de zaak niet nog ernstiger escaleert. Als
de brandhaard zich verspreidt kan een Vietnam-achtige oorlog goed mogelijk
zijn. En inderdaad: de koloniale oorlogen waren ook bijzonder wreed. Onze
grote held JP Coen slachtte bijvoorbeeld  op de Banda eilanden (Zuid
Molukken) duizenden en duizenden inwoners af omdat ze niet wilden voldoen
aan de opgelegde inkoopprijzen van specerijen door de VOC.  En een dikke
vijftig jaar geleden moordden `onze troepen' hele kampongs uit op Java en
Sumatra. Goed vergelijkingsmateriaal, hebben we iets geleerd in al die eeuwen?

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl