Bommen en persvrijheid

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Thu Apr 29 10:45:11 CEST 1999

At 09:47 29-04-1999 Thursday , Mark Giebels wrote:

>Alhoewel ik je betoog grotendeels steun, sla je hier de plank toch echt mis.
>Die D staat voor veel meer dan 'de dictatuur van de meerderheid'. Een
>democratie zoals D66 die nastreeft is gebaseerd op mensenrechten in zijn
>algemeenheid, en specifiek op openheid van besluitvorming, vrijheid van
>meningsuiting, liberaal ten opzichte van minderheidsgroepen,
gelijkwaardigheid
>van burgers, etc. Het meerderheidsbesluitvormingsinstument is niet meer
dan een
>middel om die democratie vorm te geven.

Dat wij als D66 in Nederland deze waarden nastreven is heel goed. Maar om
met bommen deze waarden te exporteren is onacceptabel. Iedere soevereine
staat heeft het recht zijn eigen moeizame weg naar democratie te zoeken.
Wij kunnen hulp bieden in de vorm van advies, opleiding, financiele steun,
humanitaire steun, vermaningen of zelfs economische en diplomatieke
drukmiddelen. Maar met bommen een soeverein land de democratie injagen
lijkt me een ietwat merkwaardige exercitie.

>Het lijkt me overbodig te vermelden dat (bijna) alle deze democratische
waarden
>door Milosevic en consorten worden of reeds zijn vernietigd. En dat was al
>gaande voordat de NAVO bommen ging smijten.

Dat is uiterst betreurenswaardig. Zoals het betreurenswaardig is dat de
meeste landen ter wereld niet voldoen aan *onze*  normen van democratie en
*onze*  waarden aangaande openheid,  vrijheid, menselijkheid etc. En na de
Bijlmerenquete kunnen zelfs *wij*  ons eens stevig achter de oren krabben
met de vraag of we zélf wel voldoen aan onze zo mooi geformuleerde
principes, idealen, waarden en normen. Wij zien kennelijk splinters in de
Balkan,  en vergeten de eigen balken. Wie zonder zonden is, werpe de eerste
bom.  En zo. Ik word bijbels in these days.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl