De Val van Paars II, een komplottheotietje

Chido Houbraken C.I.L.Houbraken at DNB.NL
Tue Apr 27 13:59:56 CEST 1999

Waarde lijstleden

Mijn theorie over een van de gevolgen van het Bijlmerdebat is reeds
aangestipt door Arjan Stoffels in zijn mail over de politieke mogelijkheden
bij de uitslag van de Bijlmerenquete. Toch wil ik het daar nog iets
uitgebreider over hebben.

Let wel: het is een komplottheorie, vooral gebaseerd op afgeleid en
indirect bewijsmateriaal, maar niettemin een aardige oefening in politiek
denken.

Ik heb het vermoeden dat het Bijlmerdebat gebruikt gaat worden om het
kabinet over een D66 minister te laten vallen. Dit is zowel voor de PvdA
als voor de VVD een interessante optie. Zij zullen vermoedelijk sterker uit
een nieuwe verkiezingsronde komen. Daarnaast geeft het de PvdA de
mogelijkheid om verkennende stappen richting GL en het CDA te doen. De VVD
zal vermoedelijk vooral groter uit de strijd komen (alhoewel dat nog niet
zo zeker is, zonder Bolkestein) en, misschien belangrijker, het kabinet
valt niet over het Referendum. Dit laatste zou een kwalijke zaak zijn voor
de VVD, aangezien voor D66 zeer goed te verdedigen is dat  de VVD het potje
gebroken heeft en dus zal moeten betalen.

Op zich zou Borst gewoon kunnen opstappen als haar functioneren in twijfel
wordt getrokken (waarvoor ze gewaarschuwd heeft). Dat betekent dan
vermoedelijk ook het einde van D66 in Paars 2. VVD en PvdA kunnen dan
verder regeren.
Dit zullen ze niet doen, aangezien de buffer, D66, verdwenen is en het
binnen de kortste keren uitloopt op een ordinaire, openbare ruzie waarbij
de oppositie (en zeker D66) garen spint. Daarom zullen VVD en PvdA nooit
toestaan dat D66 in zijn eentje vertrekt. Mijn idee wordt gesterkt door een
in de Volkskrant vermeld gerucht dat of Oudkerk of Van Gijzel (daar wil ik
van af zijn) met opzet de conclusies in het rapport van de Bijlmerenquete
m.b.t. Borst heeft doen lekken om zo bij voorbaat de aandacht op haar te
richten en dus de rol van Kok en Jorritsma te laten onderbelichten. Een
extra onderstutting voor mijn theorie vond ik in een bericht in Het
Financieele Dagblad van gisteren (vast ook in andere kranten), getiteld:
Paars gaat Bijlmerdebat als gesloten front in.  Hierin wordt gemeld dat Kok
anticipeert op de situatie: aanval op Borst = uitstoot D66, door te laten
doorschemeren dat hij op een alles of niets confrontatie aanstuurt bij het
Bijlmerdebat. Dit maakt het voor Borst erg moeilijk om vrijelijk haar
conclusies te trekken. Als zij opstapt valt dus het hele kabinet.

Overigens als Borst en de anderen het overleven, is vooral zij - om eens
een vreselijke term te gebruiken - aangeschoten wild voor de rest van de
kabinetsperiode. Dit maakt het negeren van D66 in de coalitie voor PvdA en
VVD nog eenvoudiger.

Indien toch de situatie ontstaat dat D66 uit het kabinet stapt en de andere
twee voortregeren, geeft dit de VVD de gelegenheid zich niet meer gebonden
te voelen aan het regeeraccoord en dus gaat het Referendum niet door.

Ik voorspel dat VVD en PvdA op schunnige wijze gebruik zullen maken van de
uitkomst van het Bijlmerdebat en ik ben er bijna zeker van dat dit ten
koste van D66 zal gaan. Misschien kunnen we de bliksemafleider verplaatsen
door ons op Kosovo te richten...

Zie ik spoken ?
Ben ik paranoide ?
Kan iemand mijn theorietje verfijnen ?
Ik hoor het graag !

Groet,

Chido Houbraken

Externe E-Mail wordt door DNB niet gebruikt voor het aangaan van
verplichtingen
Any e-mail messages from The Nederlandsche Bank are given in good faith but
shall not be binding nor shall they be construed as constituting any
obligation on the part of the Bank