Bijlmer-AMC

Marc-Alexander Fluks FLUKS at ASTRO.UVA.NL
Sat Apr 24 11:00:00 CEST 1999

 Joris van den Wittenboer <J.van.d.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL> schreef,
>Dat het AMC denkt dat een onderzoek meer schade kan aanrichten dan
>goed doen, kan ik inkomen. Ik neem aan dat ze de redenen bedoelen
>waarom ook geen grootschalig AIDS-onderzoek gedaan wordt. Een aantal
>mensen zullen de uitslag positief krijgen terwijl ze dat niet zijn.
>Er zitten nu eenmaal foutmarges in zo'n onderzoek.

 Dat is niet de redenering.

 In de medische psychologie meent men dat als men ongericht medisch
 onderzoek doet, waarbij 'van de voren vaststaat' dat er niets gevonden
 gaat worden, de patient -vanwege het feit dat hij uberhaupt wordt
 onderzocht- wordt 'bevestigd' in z'n 'ziek-zijn' ('ik word door een
 arts onderzocht vanwege mijn symptomen, dus er is inderdaad iets mis
 met mij') - en dat moet vermeden worden (want de patient 'is immers
 niet ziek'). Als gevolg van al die aandacht 'zullen mensen psychische
 klachten ontwikkelen en wordt het onduidelijk wat nu eigenlijk wat
 heeft veroorzaakt.'

 Wanneer de patient daadwerkelijk ziek is (zoals in het onderhavige
 geval), dan komt een dergelijke redenering tamelijk raar over, temeer
 daar er -zonder dat er onderzoek heeft plaatsgevonden of zonder dat
 men de patient zelfs maar gezien heeft- dus wel van allerlei psychische
 stoornissen wordt gerept (bijv. dat 'post-traumatische stress' gedoe).
 Er lijkt dan sprake te zijn van gedachtenlezen en van grenzeloze
 arrogantie maar het is gewoon het ventileren van een mening -een mening
 die reeds bestond voordat iemand uberhaupt ziek werd.

 Niet de patient maar de redenering staat dus centraal. En dat is nu
 precies de reden waarom er tot dusver geen onderzoek heeft plaatsge-
 vonden. Mensen onderzoeken hun eigen redeneringen nu eenmaal niet.
 Els Borst heeft zich laten leiden door deze niet-logische redenering
 en dat is dom - ze had beter moeten weten. Nu moet ze dus weg en dat
 is jammer. Maar het had erger gekund: ze had zelf slachtoffer van de
 Bijlmerramp kunnen zijn en gek verklaard kunnen worden door arrogante
 medici, nietwaar ?

 Persoonlijk denk ik dat er nooit enige onderzoek zal plaatsvinden -
 Bijlmer-enquete of geen Bijlmer-enquete. Een geloof (in de bovenstaande
 redenering) verander je nu eenmaal niet zomaar, een geloof kan slechts
 uit de mode geraken. En dan komt er weer iets anders raars voor in de
 plaats, zo gaan die dingen nu eenmaal.

 Voor wie er ge-interesseerd in zij: in het Amsterdamse Universiteits-
 blad Folia staat deze week (vol. 52, #32, 23 april 1999) een interview
 met de heer Joris IJzermans, die ook door de enquete-commissie is
 verhoord. Enge man is dat.

 Marc Fluks