Werkconferentie Programmacommissie

Joris van den Wittenboer J.van.d.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Mon Apr 19 14:28:54 CEST 1999

Lia schreef:

> Vooruitlopend op de discussie die aanstaande zaterdag gepland is in de Bonte
> Koe in Groningen (zie orgineel bericht hieronder) zou ik graag alvast een
> discussie zien op deze lijst naar aanleiding van de volgende stelling:
>
> OM HET BESTAANSRECHT VAN D66 VOOR DE TOEKOMST TE BEHOUDEN ZULLEN WE
> 'LEEFBAAR NEDERLAND' MOETEN INCORPOREREN.

Incorporeren is niet nodig. Wel zullen wij de kiezers die
participatie belangrijk vinden nog duidelijker moeten maken dat zij
bij ons moeten zijn. Het is natuurlijk zo dat we wel concurrentie
zullen krijgen op dat gebied. Net zoals we dat ook al hebben van GL.
Het is dus zeker nodig dat wij met of nieuwe dingen komen of er voor
zorgen dat die participatie verbeterd gaat worden. Anders vrees ik
dat we er een flinke concurrent bijkrijgen. Westbroek trekt toch
mensen naar zich toe.
En Robbert-Jan schreef dat de kiezer het bestaansrecht van een partij
bepaalt. Het bestaansrecht van ons is dus aardig geslonken de laatste
tijd. Als partijen onze items overnemen, hebben wij daar sowieso last
van. We zijn daar dan niet meer uniek in. De stap om dan niet meer op
ons te stemmen is dan niet zo groot. Kiezers belonen het komen met
nieuwe ideeen niet tot in de eeuwigheid, en maar goed ook. Zolang het
nieuw is trekt het aan. Je moet dus zorgen dat je die mensen aan je
partij bindt (iets waar D66 weinig kaas van heeft gegeten, en iets
wat ook voor een partij met een "losse" achterban moeilijker is).
Toch zullen we iets moeten vinden om een "achterban" te behouden.
Participatie van burgers is zoiets.
Groeten,
Joris van den Wittenboer

In a word, the special emphasis is upon the policy sciences
of democracy, in which the ultimate goal is the realization
of human dignity in theory and fact. (Lasswell)