Werkconferentie Programmacommissie

Robert Jan Jonker rjjonker at KNOWARE.NL
Mon Apr 19 00:41:50 CEST 1999

At 19:42 18-4-99 +0200, Fred Vork wrote:
>Beste mensen,
>
>Onlangs is 'Leefbaar Nederland' opgericht (Henk Westbroek, Jan Nagel, Broos
>Schnetz), met als kroonjuwelen burgerparticipatie en politieke vernieuwing.
>Over een half jaar willen ze tijdens een congres bepalen of er animo bestaat
>voor een moederpartij, waarmee ze naar eigen zeggen de fakkel van D66
>overnemen.
>
>Vooruitlopend op de discussie die aanstaande zaterdag gepland is in de Bonte
>Koe in Groningen (zie orgineel bericht hieronder) zou ik graag alvast een
> [...]
Wij werken toch al meer dan dertig jaar aan een leefbaar nederland ? Een
gerichte actie om Nagel en Westbroek binnen D66 te krijgen lijkt me niet zo
zinvol; als de heren belangstelling hadden, hadden ze zichzelf allang
kunnen aanmelden; bovendien komen ze dan in een partij waarin zij niet zelf
de dienst uit maken, en ik denk niet dat ze dat willen.

Bovendien: ons bestaansrecht wordt toch niet aangetast als er een club bij
komt die zegt dat ze ongeveer hetzelfde wil als wij ? Dan moet je eerder
vraagtekens zetten bij het bestaansrecht van LN. Niet het programma, maar
de kiezer bepaalt het bestaansrecht.

Het werkt misschien 1 of 2 verkiezingen leuk, maar ik denk dat een
landelijke koepel daarna de dood in de po wordt voor de lokale partijen,
omdat ze daarmee juist datgene wat het onderscheid van de haagse partijen
zelf opgeven;

Robert Jan Jonker
Utrecht