Kosovo onafhankelijk

henk vreekamp w.j.vreekampdouwes at POBOX.RUU.NL
Fri Apr 16 09:52:40 CEST 1999

Beste geldpoepende meeuwen,

Grappig dat niemand het in de mond durft te nemen: laten we aansturen op een
onafhankelijk Kosovo. De redenen lijken me voor de hand liggen: je kunt
mensen niet terug laten gaan naar een land waar een etnisch moordende
dictator nog de macht heeft.

Grappig dat men liever de Samaritaanse houding kiest. De redenen daarvan heb
ik eerder geopperd.

Is dit inderdaad de zwakke stee van het pragmatisme? Leidt
ideologie-ongebondenheid dan toch tot lafheid? Waarom scharen wij ons in de
rij van slapjanussen als PvdA en, sinds de Kosovo-crisis, haar
buitenboordmotor GL? Waar blijft de door ieder geprezen/gevreesde debater
Rosenmoller? Ligt de culturele grens dan toch bij de islam?

De NRC bracht een paar dagen terug een kritisch interview over schreeuwerige
Franse intellectuelen van links en rechts. Ik heb genoten. Maar dat laat
onverlet dat de bestookte Bourdieu en consorten na een tirade tegen de NATO
in een ingezonden brief van 31 maart in Le Monde ook om 'autodetermination'
vroegen. Gezien de Gek Milo kun je dat alleen maar invullen als
'onafhankelijkheid'. De omvang van een natie lijkt me geen reden. We hebben
al Luxemburg en Andorra. Het Westen moet dan mee zorgen voor wederopbouw en
stop op ethnic cleansing. Of hebben we geen belang bij een vredige Balkan?

Henk Vreekamp, Utrecht