Exit paars? Henk Vreekamp

vincent vincentn at XS4ALL.NL
Wed Apr 14 22:39:00 CEST 1999

Belgie (v/a 18 april), Duitsland, Israel, Noorwegen, Turkije

Hallo allemaal,

Kosovaren slapen nog steeds buiten, veel mensen zijn ziek, epidemien
dreigen.

Belgie heeft inmiddels ook besloten niet langer op de overige EU landen
te wachten en begint  vanaf zondag aan een luchtbrug.

Het NOS-journaal herinnerde Cohen er aan, dat een Nederlandse Kosovaar
had gevraagd of hij zijn teruggevonden familie op bezoek mocht vragen.
Met moeite kreeg Cohen het uit zijn strot krijgen dat het heel misschien
wel zou mogen. Ja voor de televisie moet je natuurlijk geen slecht
figuur slaan. "Maar wel eerst een visumpje aanvragen, hoor!". Zo daar
was hij weer mooi van af gekomen, dat visum laat nog wel even op zich
wachten in de chaos met honderdduizenden vluchtelingen.

Ja Hein, het lijkt er meer en meer op we uitsluitend geinteresseerd zijn
in vechten. Andere aspecten van het ingrijpen moeten lekker goedkoop
opgelost worden. Hoe goed bedoeld ook, voedselpakketjes sturen lost de
problemen van opeengepakt zitten niet op. Maar voorlopig kan er volgens
mij niet worden gestopt met de ontwapening van de Serviers. Als de
vluchtelingen ooit nog naar Kosovo willen, kunnen er zich geen Servische
soldaten bevinden. Daarvoor is er te veel gebeurd.

Alwin Schuur schreef:

> [...]
> Niet alleen tentenkampen dus, die zijn slechts tijdelijk. Laat Albanie
> er maar flink op verdienen. Dit is een erg arm land en kan wel een
> hoop hulp en geld gebruiken, soort Marshall-hulp. Bouw zo een toekomst
> op voor de Kosovaren in Albanie, want terug zal voorlopig niet gaan.
> Hierbij hoeft Nederland niet te wachten op andere NAVO/VN-landen.Als
> de UNHCR al gevraagd heeft om opvang en regering en tweede kamer doen
> alsof dat niet zo is klopt er iets niet!We zijn een erg rijk land en
> zijn alleen daarom al moreel verplicht hulp te bieden.

100% met je eens. Normaal zijn we al gierig, maar dat we dat ook zouden
zijn als er mensen liggen te creperen had ik nooit verwacht van mensen.

> "Overigens", nu we de etnische Albanezen helpen, wat doen we in
> Oost-Timor en andere plekken waar de ene groep een andere uitmoordt
> "uit eigen veiligheid"? Vredesmacht om Israel heen zetten om onder
> ander de Palastijnen te beschermen?

Er wordt hier al gedicussierd over de bevrijding van Groningen. Sterker
nog, de bevrijding ven Heins woonboot. :-)
Maar even serieus. Ja, waar onrecht overduidelijk is zul je moeten
nagaan of ingrijpen een oplossing kan bieden. Deze aanval op Servie is
volgens mij de eerste keer dat wordt ingegrepen in een 'binnenlandse'
aangelegenheid. Vooralsnog is er geen rechtsgrond voor, maar ik denk dat
die er wel moet komen. Want ik vind het ontzettend flauw dat je wel
tussen landen kunt ingrijpen, maar niet binnen een land. Intern betekent
nog niet dat er minder erge dingen gebeuren. Bij mijn weten gaat de
praktijk vaak aan de wet vooruit. Op zich is dat geen ramp, want zulke
praktijkervaringen versnellen het papieren proces. Wel moet je zulke
praktijken goed in de gaten houden. Daarbij helpt in ieder geval de pers
in grote mate.

Met vriendelijke groeten, Vincent

Voor de liefhebbers:
--