Audi et alteram partem

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Tue Apr 6 13:41:57 CEST 1999

Walther Schoonenberg wrote:

> Hein kan kennelijk geen onderscheid maken tussen Goebbelliaanse
> oorlogspropaganda en nieuwsgaring door de vrije (westerse) pers. Heel
> jammer, maar geen aanleiding om ons standpunt over NAVO-inzet te herzien.

weer zo'n infantiel zwart-wit beeld. WIJ in het WESTEN zijn vrij,
democratisch, waarheidslievend. ONZE pers is onafhankelijk. Kom nou,
Heer Schoonenberg. Goebbels leeft ook voort in de westerse media.
Herinnert u zich de golf-oorlog nog? En de rol van CNN daarin? Als u
zich de moeite gestroost zich te verdiepen in beide zijden van het
huidige Kosovo-conflict, dan ziet u tot uw verdriet verdraaiingen van de
werkelijkheid aan beide kanten. Het hoort tot mijn beroep (mediator) om
bij een conflict beide `waarheden' evenveel waarde toe te kennen, en te
beseffen dat in een conflict twee blindheden botsen. Dat doe ik nu ook,
hoeveel taboe's ik kennelijk schendt.
Vergeet u alstublieft ook niet dat de werkelijke vluchtelingen-hel pas
is ontstaan nadat de NAVO, kennelijk zonder de consequenties te hebben
doorzien, is gaan bombarderen. WIJ zijn even sterk schuldig aan de
vluchtelingenstroom als de Servische milities. En nog erger: het UCK met
zijn onhaalbare, fascistoide, fanatieke en agressieve roep om een
onafhankelijk `Groot Albanie' is minstens even schuldig.
Er is geen wit en er geen zwart, mijnheer Schoonenberg. Hoe lekker het
ook is om je eigen zijde als `goed' te bestempelen en de `vijand' als
`fout'.